Ik heb Splash Mountain alleen in Tokyo gedaan en daar was het één van mijn favoriete attracties, vooral doordat het thema me zeer aanspreekt - en daarmee bedoel ik echt het thema, zonder de achterliggende context. Vanuit dat oogpunt vind ik het op persoonlijk vlak dan ook zeker jammer dat Splash Mountain verdwijnt. Maar goed, daarvoor kan ik altijd nog naar Japan, want daar hebben ze precies 0 redenen om Splash Mountain te rethemen.
Vanuit het oogpunt van de maatschappelijke discussie is deze retheming immers compleet logisch. Bij een dagje pretpark hoort in de verste verte geen discussie over het mogelijk indirect racistisch zijn van een attractie wat mensen ongemakkelijk laat voelen, en daarom is deze retheming een goed plan. Ik ben alvast zeer benieuwd naar het eindresultaat!
Aurelius Zou Disney inderdaad al bezig zijn geweest met deze retheming voordat de wereldwijde antiracisme-protesten - eindelijk, zou ik willen zeggen - ontketenden?
Dat het idee al een keer op tafel was gekomen wil ik best geloven, maar ik geloof er helemaal niks van dat de retheming had plaatsgevonden als de protesten er niet waren geweest. Zoals al gezegd een hol marketingstatement van een bedrijf dat een slaatje probeer te slaan uit sociaal-maatschappelijke onrust, zei het uit - vanuit Disney's perspectief - noodzaak.