ToverlandFansite deelt wat foto’s.

Ik vind het toch iets hebben, slapen op een parking. 🙂

Yolande Er mag en komt uiteraard nog wat aankleding bij, maar ik vind 't nu al superleuk dat Toverland dit gaat proberen. Wie weet is 't idee wel een blijvertje voor volgende zomers hoor.

Wij gaan waarschijnlijk ook 1 overnachting doen hier! Hebben nog 1 week vakantie met niets gepland en dit klinkt erg leuk! Toverland is sowieso 1 van onze favo parken 🙂 en qua prijs is het prima te doen!

Toch best wel wat werkzaamheden voor een tijdelijke camping. Zou het toch geen permanenter karakter krijgen??

Wie weet is het deels een test vanuit Toverland? Een overnachtingsmogelijkheid in de vorm van een hotel stond al op de planning en een camping bij een pretpark kennen we tenslotte al van Slagharen en Duinrell (en hoewel geen pretpark reken ik Beekse Bergen ook mee). Ik denk dat een camping een eigen camping direct naast het park nog best wel potentië kan hebben in deze hoek!
      Hoewel ze dan natuurlijk wel deels concurrentie hebben van de schatberg, maarja die heeft dan weer geen gratis toegang tot Toverland 😉

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

scagen Hoewel ze dan natuurlijk wel deels concurrentie hebben van de schatberg, maarja die heeft dan weer geen gratis toegang tot Toverland 😉

Maargoed, sowieso liggen er best wel wat verblijfsaccomodaties rondom Toverland met Center Parcs het Meerdal, Center Parcs Limburgse Peel en de Schatberg die buiten camping ook weer bunalows heeft natuurlijk...

Maar volgens mij gezien ze het al groter maken dan gepland zal het vast wel aanslaan, alhoewel het dit keer nu interessant kan zijn doordat ze denk ik samenwerken met en festival-tent verhuurder, die heeft natuurlijk nu zijn tenten "over" dus kan waarschijnlijk een gunstige deal voor de lange termijn maken.
        Als volgend jaar die weer normaal festivals heeft kan het best duurder voor TVL zijn.

Cerveza Toch best wel wat werkzaamheden voor een tijdelijke camping. Zou het toch geen permanenter karakter krijgen??

Ik denk dat enkel de teelaarde (bovenste vruchtbare laag) opzij geschoven is. Dat gebeurt bij werkzaamheden (Bijv leiding aanleggen) veel vaker en is relatief makkelijk en goedkoop uit te voeren. Zo beschadig je deze laag niet, er zal natuurlijk voor een langere periode intensief gebruik gemaakt worden van dit stukje park wat normaal braak ligt.

Ik zou hier geen conclusies verder aan verbinden. Voor 3-daagse festivals wordt meer uit de kast getrokken. Uiteindelijk staat de camping er best wel even.

Cerveza Tijdelijk wat mits het goed loopt jaarlijks terug komt. Dus leggen ze alvast wat spullen klaar voor mocht het in de toekomst wat worden.

Ik vind het knap van Toverland dat ze zo snel kunnen schakelen en met de beperkte middelen die ze hebben zo’n initiatief opstarten. Blijkbaar loopt het ook goed!
        Ik heb absoluut mijn vraagtekens bij een aantal van hun beslissingen van de afgelopen paar jaar, maar dit lijkt me een prima idee. Hopelijk werkt het weer mee!

Toverland durft met leuke initiatieven komen in deze tijden van crisis. (Zomeravonden, camping.)
        Ze weten dit veel beter en sympathieker aan te pakken dan sommige andere parken en dat zou ze nog wel eens veel kunnen opleveren naar de toekomst toe!

DeSegerS Je doelt hierbij natuurlijk op de Efteling; ik zag je tenminste nogal tekeer gaan tegen dat park op sociale media. Daar zul je ongetwijfeld je redenen voor hebben en daar wil ik niets aan afdoen.

Ik denk echter dat je de vergelijking niet helemaal kan maken. Toverland heeft normaal gesproken op de meeste dagen te maken met een flinke overcapaciteit en ik kan me voorstellen dat er dus minder aanpassingen nodig zijn. Natuurlijk voelen ze de maanden dat ze verplicht gesloten waren net zo hard als elk ander park. Maar nu ze weer open zijn hoor ik weinig berichten dat ze aan de maximale capaciteit zitten.

Voor de Efteling is dat een ander verhaal. Daar probeert men op te schalen en dat gaat met weinig populaire maatregelen gepaard (zoals de plexiglazen afscheidingen en het werken met een betaalde avondopenstelling).
          De organisatie van de Efteling is ingericht op 4-5 miljoen bezoekers per jaar. Als dat aantal structureel lager wordt vanwege een lagere capaciteit door overheidsmaatregelen, gaat dat op termijn banen kosten en niet zo weinig ook. Het park krijgt nu natuurlijk overheidssteun, maar de kans dat die sneller gaat stoppen dan de coronamaatregelen is levensgroot. Niemand weet immers of dit nog één of twee jaar, of wellicht nóg langer gaat duren. Ik denk dat de Eftelingdirectie met een worst case scenario rekening houdt.

Dat de zomeravonden zijn teruggeschaald qua entertainment is in mijn ogen logisch: er komt minder geld binnen, dus moet er bezuinigd worden. In Themetalk werd gisteren een groot punt gemaakt van het ontbreken van straatentertainment, maar ik vraag me af hoe je een straatact kan opvoeren waarbij je zorgt dat het publiek anderhalve meter afstand houdt (mensen gaan er toch vaak op een kluitje omheen staan).

Dat de Efteling niet zomaar een popup-camping kan beginnen lijkt me logisch; dat zou niet bepaald een handige zet zijn gedurende het beslissingstraject van de RvS.
          Dus: nogmaals alle lof voor het snel schakelen van Toverland, maar ik denk dat het niet helemaal fair is om de Efteling te verwijten dat ze niet hetzelfde doen.

Progress de Efteling kan natuurlijk niet met dezelfde zaken komen. Een pop-up camping zou niet slim zijn. Maar de Efteling kan heus wel leuke zaken verzinnen in hun park om en de capaciteit wat te spreiden en iets speciaals te doen en daar evt nog wat aan te verdienen. (EP pakt dit bv beter aan en die zijn ook groot)
            Ik denk dat Toverland vaak in de weekenden en vakanties wel dicht op hun capaciteit zit en de Efteling zit natuurlijk in februari ook niet op hun max. Het is echter wel een andere schaal en sommige Eftelingattracties en wachtrijen lijken net iets gevoeliger voor afstandsregels. (En ben persoonlijk ook niet zo tegen de schermen, dat is niet mooi, maar dat moet nu eenmaal)

Het verschil met de Efteling is wel dat zij niet meer geven wat ze beloofd hadden. Bv de hotelgasten die wel degelijk onbeperkt toegang was beloofd (zij die gereserveerd hadden voor Corona), of zoals hun reserveringssysteem dat fouten bevatte waardoor sommigen (zoals ik) niet konden reserveren, maar wel moesten betalen. In combinatie met hele slechte communicatie zorgt dat natuurlijk voor frustraties.

De betaalde avondopeningen zijn overigens voorlopig geen succes. Gisteren was er max 1000 man en wrs de meeste waren abonnementshouders. Ik heb een hele fijne avond gehad (al was het een tikje ongezellig zo'n verlaten Efteling), maar commercieel kan dit natuurlijk nooit interessant zijn. + Je mist nog inkomen van bezoekers die tussen 6 en 7 niet eten.
            Ik hoop dat ze hier snel toch iets aan doen, want anders kan Fons wel eens gelijk krijgen dat dit het slechtste jaar ooit wordt. (allez, dat is het al, maar dan zou het nog slechter kunnen)

Soit, het ging natuurlijk over Toverland. En zoals ik al zei pakken die het heel tof aan!

DeSegerS Maar de Efteling kan heus wel leuke zaken verzinnen in hun park om en de capaciteit wat te spreiden en iets speciaals te doen en daar evt nog wat aan te verdienen. (EP pakt dit bv beter aan en die zijn ook groot)

Wat doet EP dan bijvoorbeeld?
              De Efteling kiest duidelijk voor een beleid van bezuinigen en dat snap ik volkomen. Er komt veel minder geld binnen (denk ook aan afgezegde schoolreizen, theatershows en bedrijfsevenementen) en er zijn veel extra kosten voor personeelsinzet en aanpassingen aan het park. Dan moet er ergens gesneden worden. En als het park toch al vol zit, snap ik heel goed dat men niet de noodzaak ziet om
              allerlei extraatjes aan te bieden. De financiële situatie gaat nu even voor denk ik en dat lijkt me verstandig.

DeSegerS Ik denk dat Toverland vaak in de weekenden en vakanties wel dicht op hun capaciteit zit en de Efteling zit natuurlijk in februari ook niet op hun max.

Dit vraag ik me eerlijk gezegd af. Ik heb zelf Toverland alleen in zomervakanties bezocht en toen was alles walk-on op de Blitzbahn na. Ik lees ook zelden berichten over wachtrijen (of het moet met Halloween zijn). Je hebt gelijk als je zegt dat de Efteling in februari ook rustig is, maar dat is voor deze discussie niet zo relevant (want de huidige problemen spelen in de zomer).

Dat zaken communicatie-technisch beter hadden gekund ben ik helemaal met je eens. En dat bepaalde gasten niet krijgen wat ze bij reservering hadden verwacht is ook waar. Iets dergelijks zien we momenteel bij Disney gebeuren; ook daar zijn zaken drastisch aangepast, is er veel onduidelijkheid en laat de communicatie te wensen over. Dit is duidelijk een situatie waarop de betreffende afdelingen niet berekend waren.
              De Efteling heeft keuzes moeten maken en daar zullen ze zelf ook niet blij mee zijn geweest.

DeSegerS De betaalde avondopeningen zijn overigens voorlopig geen succes. Gisteren was er max 1000 man en wrs de meeste waren abonnementshouders. Ik heb een hele fijne avond gehad (al was het een tikje ongezellig zo'n verlaten Efteling), maar commercieel kan dit natuurlijk nooit interessant zijn.

Tja, hier zou ik toch nog even willen afwachten; er zijn immers nog niet veel avondopeningen geweest en het is nog niet overal vakantie. De Efteling zal dit ongetwijfeld ook evalueren en waar nodig bijsturen. De opzet was het creëren van extra capaciteit en het spreiden van bezoekers; als dit niet nodig blijkt te zijn of niet blijkt te werken zal men hier natuurlijk niet op dezelfde manier mee doorgaan.

Naar abonnementshouders toe is EP bv redelijk genereus. Zie mogen maar een beperkt aantal dagen per maand binnen (minder dan de Efteling), maar krijgen wel hun abo verlengd gedurende heel de zomermaanden waarop ze minder binnen mogen.
              Uiteraard is dat dan ook weer persoonlijk, want voor mensen die het gewoon zijn bijna dagelijks te gaan, is dat dan ook weer kut.

Ik heb Toverland al wel op drukke dagen bezocht, waarop het toch ook soms over de koppen lopen is. Het voordeel dat zij wel hebben is dat ze een enorm overaanbod hebben aan speelgelegenheid voor jonge kinderen, waarbij de ouders rustig een drankje kunnen nuttigen. Merk je daar ook echt in wachtrijen in de namiddag.

De gebrekkige communicatie is vooral mijn issue met de Efteling momenteel. Het issue rond abonnementshouders en capaciteit van het begin van de opening is ondertussen wel echt opgelost. En ik heb zelf ook deze week een mooie compensatie gekregen voor het feit dat ik door problemen met hun IT-systeem de eerste anderhalve maand niet kon reserveren. (Niet in cashgeld overigens, zoals wettelijk wel moet. Maar ik heb wel meer gekregen in tegoedbons, wat voor mij oké is, want ik geef het geld wel uit in het park en dan zijn zij ook zeker dat het geld in hun park blijft met grotere marges)

Ieder park moet natuurlijk keuzes maken nu. En ik zou ook echt niet in de schoenen van Fons willen staan hoor. Alleen denk ik wel dat ze betere keuzes hadden kunnen maken.

En een park als Toverland heeft (in mijn ogen) wel minder nadelen van deze crisis, mede door de opzet van het park, maar ook mede door hoe ze met heel de situatie omgaan en toch zoeken naar creatieve oplossingen. En daar heb ik wel respect voor!

Heren, ik wil toch een klein beetje vragen om iets meer te focussen over Toverland en de Pop-Up Camping,
              Er kan gerust een uitstapje gemaakt worden in een discussie over een opmerking, maar het begint wel een beetje vermoeiend te worden dat een relatief kleine opmerking naar een ander park aangegrepen word om weer een hele Efteling vs Toverland discussie te voeren, daar hebben we prima andere topics voor.

Wij hebben geboekt op de camping! Samen met nog een bevriend stel en hun kinderen 🙂 heb er nu al zin in! Vind het echt een heel leuk initiatief. We hebben ook lekker de ontbijtbox erbij gereserveerd, geen omkijken naar dus. Ik heb alleen nog geen mail gehad met de definitieve bevestiging en betaallink. Duurde dat bij meer mensen wat langer? 🤔

Goed, terug naar de camping dan maar...
                Wat ik nog vergat toe te voegen in mijn eerdere bericht: Toverland heeft altijd aangegeven dat de volgende uitbreiding een viersterren hotel wordt. Er is al veel gediscussieerd over of het park daarvoor dagvullend genoeg is en of extra attracties niet een hogere prioriteit zouden moeten hebben.
                Tonnie heeft denk ik gelijk als hij zegt dat de huidige camping echt tijdelijk van aard is. Maar zou een camping sowieso niet beter bij het avontuurlijke/speelse van Toverland passen dan een hotel? Of zou het park een camping te weinig ‘premium’ vinden en de hotelplannen echt willen doorzetten (natuurlijk met wat vertraging vanwege corona)?

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Ivetje Duurde dat bij meer mensen wat langer?

Gingen bij mij een dag of 3 overheen. Anders ff mailen, reageren ze normaal gesproken best snel op.