DeSegerS Je doelt hierbij natuurlijk op de Efteling; ik zag je tenminste nogal tekeer gaan tegen dat park op sociale media. Daar zul je ongetwijfeld je redenen voor hebben en daar wil ik niets aan afdoen.
Ik denk echter dat je de vergelijking niet helemaal kan maken. Toverland heeft normaal gesproken op de meeste dagen te maken met een flinke overcapaciteit en ik kan me voorstellen dat er dus minder aanpassingen nodig zijn. Natuurlijk voelen ze de maanden dat ze verplicht gesloten waren net zo hard als elk ander park. Maar nu ze weer open zijn hoor ik weinig berichten dat ze aan de maximale capaciteit zitten.
Voor de Efteling is dat een ander verhaal. Daar probeert men op te schalen en dat gaat met weinig populaire maatregelen gepaard (zoals de plexiglazen afscheidingen en het werken met een betaalde avondopenstelling).
De organisatie van de Efteling is ingericht op 4-5 miljoen bezoekers per jaar. Als dat aantal structureel lager wordt vanwege een lagere capaciteit door overheidsmaatregelen, gaat dat op termijn banen kosten en niet zo weinig ook. Het park krijgt nu natuurlijk overheidssteun, maar de kans dat die sneller gaat stoppen dan de coronamaatregelen is levensgroot. Niemand weet immers of dit nog één of twee jaar, of wellicht nóg langer gaat duren. Ik denk dat de Eftelingdirectie met een worst case scenario rekening houdt.
Dat de zomeravonden zijn teruggeschaald qua entertainment is in mijn ogen logisch: er komt minder geld binnen, dus moet er bezuinigd worden. In Themetalk werd gisteren een groot punt gemaakt van het ontbreken van straatentertainment, maar ik vraag me af hoe je een straatact kan opvoeren waarbij je zorgt dat het publiek anderhalve meter afstand houdt (mensen gaan er toch vaak op een kluitje omheen staan).
Dat de Efteling niet zomaar een popup-camping kan beginnen lijkt me logisch; dat zou niet bepaald een handige zet zijn gedurende het beslissingstraject van de RvS.
Dus: nogmaals alle lof voor het snel schakelen van Toverland, maar ik denk dat het niet helemaal fair is om de Efteling te verwijten dat ze niet hetzelfde doen.