Japio Ik ben het wel met je eens: hoe innovatief de attracties zijn is voor mij niet maatgevend voor kwaliteit. Interessant voor pretparkliefhebbers, maar voor het grote publiek een stuk minder relevant.
Michael Daarbij “mis” ik het gevoel dat we hadden in het tijdperk van Bart de Boer dat de Efteling wist van doorpakken, kwaliteit brengen en echt next level willen zijn. De laatste jaren draait alles om die (mislukte) uitbreiding van het park waarbij de procedures rondom het bestemmingsplan in het gezicht ontploft zijn. In plaats van de gedroomde uitbreiding op een nieuw stuk parkgebied hebben we een attractie gekregen die uitwisselbaar is met niveautje Hellendoorn en Toverland.
Typisch dat je het tijdperk van De Boer aanhaalt. Want de fankritiek op de uitbreidingen van toen (Joris en de Draak, Raveleijn) was niet mals en ook in dat tijdperk gingen groots aangekondigde plannen niet door (Hartenhof, de Burcht). Daarnaast was er nog de grotere focus op de mediatak, waarover de gevoelens ook gemengd waren.
Dat de focus nu alleen maar op de geplande uitbreidingen ligt ben ik niet met je eens. Je noemt M&M als voorbeeld daarvan, maar heb je nog meer voorbeelden? Er zijn immers een paar grote attracties bijgekomen, een paar sprookjes, extra verblijfsaccomodatie en een paar ingrijpende upgrades van attracties. Er gaat bijna geen jaar voorbij zonder nieuwigheid in het park. Het onderhoud is over het algemeen ook goed op orde (ja, er zijn altijd zaken aan te wijzen, maar toon mij één park met zoveel effecten en decoratie waar dat niet zo is). Dat de draak niet meer gerepareerd wordt is natuurlijk wel erg jammer. De enige oplossing is waarschijnlijk om het hele ding te vervangen, maar ik denk dat de spaarpot van de Efteling niet onbegrensd is.
Nog even over de uitbreidingsplannen: je noemt ze ‘mislukt‘. Met wat we nu weten zou ik liever van ‘vertraagd’ spreken; de kans dat ze kunnen doorgaan is immers nog niet verkeken. We hebben hier wel eens vaker over gediscussieerd en ik weet dat jij van mening bent dat als de directie het anders had aangepakt alles allang geregeld was geweest. Na het lezen van het grootste deel van de plannen en aanpassingen daarop en het nogmaals beluisteren van alle bezwaren tijdens de hoorzitting ben ik daar toch niet zo zeker van... het is een enorm complex geheel
waar ook nog eens de gewijzigde stikstofregelgeving tussendoor kwam. Overigens zet de Efteling er nog steeds op in om op Strookrijk te gaan bouwen, ook als de rest van het plan eventueel wordt verworpen. Dus waarom je M&M als een vervanging ziet is me niet helemaal duidelijk.