Goede samenvatting @Michael! Paar kleine toevoegingen. Rond 2014 was er een vergunning afgegeven voor overkapping van de remsectie van de bobbaan. Dit omdat er nog wel eens een karretje bij natte remmenvinnen doorschoot op de remsectie. Op een vraag tijdens een vragenrondje met Fons Jurgens gaf hij aan dat ze andere manieren hadden gevonden om 'een' probleem op te lossen. Namelijk water in de baan bij te warme dagen. Volstrekt onzin argument om de overkapping te cancelen... Dit omdat het probleem van doorschietende remmen vooral met koude en regenachtige dagen had te maken (in combinatie met zware karretjes). Het koelen van de wielen met water had te maken met een volstrekt ander probleem.
Het was toen eigenlijk wel duidelijk dat de Efteling een beetje in zijn maag zat met de bobbaan. Mijn bronnen gaven destijds al aan dat de Bob geen lang leven meer had en dat ze de baan 'op' zouden rijden totdat er een vervanger was gevonden. Dat het uiteindelijk nog tot 2018 duurde voordat er een aankondiging kwam had meer te maken met projecten die voorrang kregen. Precies zoals je zegt. De voorkeur ging naar een grote familieachtbaan (Circus Balance anyone?) en dan zou de Efteling de Bob sluiten. Maar zoals je ook al zegt; we kennen het vergunningsprobleem.
Nog steeds vele respect voor hoe de Efteling deze baan echt tot het einde heeft weten te kunnen draaien. Uiteindelijk waren de karretjes en de baan echt zodanig op dat de Efteling wel 'iets' moest. Over M&M heb ik genoeg gezegd. Maar ik vind het wel erg tof dat we een mini themagebied hebben gekregen in stijl van deze attractie. Met een bakkerij, een kiprestaurant en een ride.
Nu hoop ik oprecht dat ze iets met het thema van het Spookslot kunnen gaan doen en die machtige sfeer van die gevel kunnen behouden. Ik zou het erg tof vinden als we dan ook wat meer cohesie krijgen in het gebied en wie weet vervangen ze Fabula dan wel weer voor iets meer 'spooky'.
Edit: Misschien goed moment om de titel van het topic eens te veranderen? 🙂 Want met de opening van de bakkerij weet ik dat er weer genoeg meningen komen.