Er staan nu heel andere bomen en planten, en deze discussie begon met de groene situatie van de Bob (niet in het begin), maar als we inderdaad de beginsituaties met elkaar vergelijken: de Bob is gebouwd onder het bladerdak van de kruinen van al die bomen. Dat is heel wat anders dan al die ienieminie dennenboompjes die er nu staan. Ja die gaan wel hard groeien, maar laten we wel wezen: de keuze voor het alpenweide thema lijkt me vooral ingegeven door de snelgroeiende dennen (of zijn het sparren?) en minder door het echte thema. Waarom? Omdat kap en aanplant honderd keer sneller een plan bedenken betekent dan een plan afstemmen op het bestaande grote groen. En snel een plan bedenken, dat is in mijn ogen nog steeds wat de Efteling met M&M wilde. Ik heb al zo vaak mijn onvrede over deze planvorming geuit: De bob was op, en ze hadden geen goeie vervanger, en geen overkoepelend plan voor het hele gebied. de makkelijkste weg is dan schoonvegen, nieuwe attractie, en aanplanten met naaldbomen die snel groeien. Toevallig dat dat alpenweide thema dan wel lekker past. Of nou ja, "past": de originele verhalen spelen zich af in het dorp, en helemaal niet in een alpenweide.
Dit is oprecht een kalere vlakte dan de Bob in het begin had.