Het figuur zelf kan je zien als een karikatuur en niet als een racistisch beeld.
Maar het figuur kan wel aanzetten tot racisme.
Voorbeeld: Ik zat op een openbare basisschool en had al sinds groep 1 twee broertjes uit Eritrea in mijn klas. Nooit gek gevonden of een probleem geweest. In groep 8 gingen we met de klas naar de Efteling.
Dus ook in Monsieur Cannibale. Vervolgens heeft de hele groep de rest van de dag een van die broertjes uitgemaakt voor kannibaal inclusief grapjes van 'pas op, als je te dichtbij komt eet hij je op'.
Natuurlijk had die ook bij een blank persoon gedaan kunnen worden. Maar als kind maak je wel de associatie tussen het figuur op de attractie en je gekleurde klasgenoot. Het is onschuldig kinderspel en ik heb geen idee meer hoe die jongen er op reageerde (het is immers jaren geleden).
Of het valt onder racisme of discriminatie is te betwijfelen, maar het valt zeker onder pesten op basis van huidskleur. En dit pesten kan een gewoonte worden en dan wordt het wel 'ik ben niet racistisch maar ik maak gewoon graag grappen over deze minderheid'.
(en ja ik weet dat je ook kan zeggen, dan moet Hollo Bolle Gijs ook weg, want daar kunnen dikke kinderen mee gepest worden enz. enz. Maar dat is een andere discussie)