Ik twijfelde even of ik me in deze discussie wilde mengen maar ik ga er toch ook maar iets over roepen . . .
Ik denk dat we in alles wat nu gebeurd wel het verschil moeten blijven zien tussen racisme en tollerantie en hetgeen wat een Monsieur Canibale is, een kardicatuur. En keer op keer als de vraag over rassen ongelijkheid er is dan komen de voorbeelden uit de Efteling weer naar voren, maar naar mijn inziens is het niet terecht.
Ik ben het volledig eens met het feit dat we moeten werken aan vooroordelen die er zijn en de negatieve discriminatie van mensen. Of dat nu op basis is van huidskleur, geslacht, geloof, geaardheid of handicap, het moet gewoon eens klaar zijn. Tegelijkertijd zijn we hier in Nederland ook nog steeds een kei in het stickers plakken op kinderen en ze daarna nog jaren last laten hebben van dat stickertje (ADHD / Autisme / Introvert / . . .). Ik denk ook dat daar het gevecht moet liggen, gelijkheid voor iedereen, het is te idioot dat Mohammed al na het lezen van de eerste regel van zijn CV wordt uitgesloten bij een sollicitatie en dat Akwasi vaker door de politie wordt staande gehouden vanwege zijn huidskleur. Daar moet tegen gevochten worden, en ik twijfel of kardicaturen daar ook bij horen . . .
Ergens kan je Monsieur Canibale willen veranderen, maar waar stop je dan? Michiel de Ruijter staat ook bekend als racist, moet die dan ook aangepast. Moeten we Fata Morgana aanpassen omdat daar Arabische landen worden getoond als een arme zandbak met slavenarbeid. Moet de fakir stoppen met vliegen omdat het stereotyperend is? Nee toch?!?
Is de beeltenis van trollen voor sommige mensen niet aanstootgevend? Laten we het maar weg halen?!?!!
We moeten een Mohammed cartoon kunnen maken, pastoren dubieus kunnen afbeelden met jonge jongens wanneer dit actueel is, we willen dat uitgesproken meningen zoals die van de tekenaars van Charlie Hebdo blijven bestaan en de vrije geesten die colums schrijven de ruimte krijgen, maar een kardicatuur in een pretpark mag niet.
Ik denk dat we beter een uitleg kunnen plaatsen bij Monsieur Canibale waar het vandaan komt en hoe het een historisch ding is dan het verwijderen en hopen dat iedereen dit maar snel weer vergeet . . .
. . . het lijkt bijna symbool politiek, en dat is juist iets wat je met dergelijke onderwerpen niet moet willen!