Progress maar ik krijg uit jouw recente berichten toch sterk de indruk dat je erg verbitterd bent geraakt over het park.
Dat ga ik niet ontkennen haha, dat is zeer zeker waar. Maar wat een verademing is het als je eenmaal de ware identiteit ziet. Het is bij de efteling nou eenmaal de kunst om er tussenin te kunnen kijken. Er zijn uiteraard heel veel dingen die ze wel goed kunnen in kaatsheuvel. Nieuwe attracties zijn over het algemeen enorm populair, thematisch redelijk goed aangekleed met goede muziek etc. Maar daar tegenover staan ook andere aspecten als goede (snelle) horeca, oudere attracties die er nog goed uitzien, vriendelijkheid personeel, entertainment op de paden etc. Dat was voorheen allemaal wel okay (op de horeca na, daar wordt al jaren over geklaagd) Maar juist deze aspecten wordt steeds minder, en dat is op een zeker niveau te begrijpen met de ''grote'' uitbreiding die er aan zit te komen. Maar doordat dat allemaal zo lang duurt, gaat de verwachting wel enorm naar beneden. De ''9+'' die de gast had, is inmiddels een 8,5 of een 8, en zwakt steeds verder af. Omdat andere parken de rest van hun park er wel verzorgd bij hebben liggen, omdat andere parken wel goede horeca en vriendelijk personeel hebben. En ja, nu met corona ook omdat andere parken minder druk zijn. En dan kun je zeggen ''omdat de efteling populairder is'' Maar daar zit ook een stukje drukte management bij, teveel gasten binnen laten etc. Een overvol park in corona zorgt voor negatieve gevoelens bij gasten, dus dat belevingscijfer keldert nog sneller naar beneden. Op de lange termijn zorgt dat ervoor dat een ander park een hogere waardering krijgt dan het park in kaatsheuvel, en dat kan negatief uitpakken.
Dan kun je nog zo mooi gespaard hebben voor die grote uitbreiding, maar die is dan misschien niet eens meer nodig. Maar als je mee wilt doen aan de top, en je vind het blijkbaar niet erg om dingen gefaseerd te doen omdat je zuiniger aan moet doen met het geld. Waarom wacht je dan niet iets langer met de uitbreidingen? Waarom doe je het dan niet in 1x goed (of beter) door ook direct een gebied dat eraan grenst op te knappen, door toiletten bij te bouwen, door een fatsoenlijke indeling voor drukte management te maken? Dat die uitbreiding een jaar of 2 later komt maakt de gast niet zoveel uit. Zolang je maar niet 10 jaar stil staat.
Progress maar om nieuwe bezoekers te lokken zijn uiteindelijk nieuwe attracties nodig. Die kosten veel geld en zo kom je in een cirkeltje terecht.
Ik zou voorheen gezegd hebben dat dit waar is. En deels is dat ook zo. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, ik denk zelfs nu met corona dat dat totaal niet zo hoeft te zijn. In mijn omgeving hoor ik juist enorm veel mensen die andere parken bezocht hebben ipv de efteling, terwijl die parken niets nieuws hebben gebouwd kwa attracties. Maar toch komen ze er allemaal positiever van terug, omdat de beleving een stuk beter was, vervolgens krijg je mond op mond reclame. Ik ben van mening dat je een gezonde balans moet hebben van alles. Onderhoud, investeringen in personeel en horeca, en nieuwe attracties. Wil je snel groeien kwa bezoekersaantallen is 't vooral nieuw bij bouwen. Maar die groei die droogt op zodra je stopt met bouwen. Dan is het een kwestie van andere zaken op orde stellen om die gegenereerde bezoekersgroei op peil te houden.
Hierbij wel een kanttekening dat corona & problemen met de uitbreiding zeker roet in het eten hebben gegooid. Als de groei naar 5 miljoen en daarna de groei naar 7 miljoen bezoekers in 1x door was gegaan, had het park daarna tijd & geld gehad om de boel op orde te brengen. Was er in de tussentijd iets meer geld geweest om her en der wat op te knappen, bij te houden of te investeren. En was er ook nog fatsoenlijk doorwerkend personeel geweest dat nog zin had om z'n best te doen.
Corona is moeilijk te managen, je weet van te voren niet hoe lang het gaat duren, of je ooit nog naar normaal terug gaat. Of je moet investeren of enorm moet bezuinigen. Maar we leven er nu inmiddels 1.5 jaar mee, en nu is het toch wel een moment om een paar dingen te gaan beoordelen. En mijn oordeel is; je bent gek om voor het hoogseizoen personeel eruit te knikkeren wegens corona. Zeker als je geld van de overheid hebt gekregen om dat personeel binnenboord te houden. Die subsidie is rechtstreeks naar sirocco gegaan. dat gevoel krijg je erbij. Had dan gewoon ff de kanibaal eraf gehaald, en een jaar gewacht, en had je personeel dit jaar nog gebruikt om een fatsoenlijke zomer te kunnen draaien. Ik praat hier niet over vakantie medewerkers waarvan het contract afloopt. Ik heb het hier over mensen met een vast contract, die er al jaren werken, die weten van reilen en zeilen in drukke hoogseizoenen met 40K gasten op een dag. Degene waarvan het contract afliep; die hebben zelf ander werk gezocht. omdat ze vorig jaar door de efteling niet werden ingepland, geen geld kregen en ze ergens anders dus beter af waren.
Dat gebrek aan ervaring is niet binnen 1 jaar opgelost. Het zal volgend jaar (als er nog beperkingen zijn, en er niet nog meer personeel uitvliegt) iets soepeler lopen. Maar zodra er weer 40K gasten binnen komen, lopen ze weer tegen hetzelfde probleem aan, omdat personeel die drukte niet gewend is, en er niemand meer is met die ervaring.
Fatouche Dat is waar, als je ten minste 't Verwende Nest en Bäckerei Krümel niet meetelt...
Er zijn de laatste jaren zeker stappen gemaakt kwa horeca, de kwaliteit gaat omhoog en het aantal hapjes dat je kunt halen dat geen frikandel is wordt zeker groter. Het probleem kwa horeca ligt nu in de capaciteit door het gebrek aan personeel. Als je 45 minuten op een friet speciaal moet wachten bij een van de grootste horecapunten in het park, doe je iets niet goed. Kan je frietje nog zo lekker smaken, de gast in dan al ontevreden, en dus krijgt de horeca een slechter cijfer als dat het eigenlijk waard is. En dat is zonde! Voor corona was dat nog relatief in orde.
JorisR Heel grote investeringen dan even uitstellen in deze onzekere tijden, lijkt me financieel gezien een verstandige keuze voor een groot bedrijf, en intussen lopen kleinere projecten - Backerij Krumel, Nest!, gedeeltelijke vernieuwing Reizenrijk - gewoon door.
Uiteraard is dat heel logisch en verstandig. Maar de Efteling heeft al naam, de efteling heeft geen reclame in de zomer nodig, want de mensen komen toch wel. Waarom geld pompen in marketing, als je op de helft van je capaciteit draait? Zelfs al zou je 100% van de gasten mogen ontvangen, de helft van de capaciteit kan het park momenteel nog niet eens aan. Steek dat geld liever in je onderhoud, in je personeel, in de randzaken die er nu bijliggen die een negatieve invloed geven. Ga pas de marketing opzoeken als je weer volledig open mag, als je wat nieuws te bieden hebt, als je die boost nodig hebt. Schrap die kortingsacties, als je het geld zo hard nodig hebt, laat de gasten dan de volle prijs betalen, zelfs dan krijg je je park nog vol in corona. Maar wat ik nu zie is dat mensen voor de helft van het geld een park zien dat een beetje drukte niet weet te handelen, en er op diverse plekken voor efteling standaarden belabberd bij ligt. En ik zeg bewust voor eftelingstandaarden. Want het ligt er uiteraard nog altijd beter bij als sommige andere parken. maar omdat het niet consequent is gaat het wel storen.
Je kunt je geld maar 1x uitgeven, en ik heb gewoon het gevoel dat die uitgaves de afgelopen 2 jaar niet goed zijn gegaan. De ervaring van de gast gaat gewoon naar beneden, en ondertussen zie je andere parken met alleen maar positieve reacties die daarvan profiteren, en in de lange termijn gaat dat denk ik wel zijn gevolgen hebben.
En het is niet zo dat er niemand is binnen de efteling die met z'n vuist op tafel slaat en zegt dat het ook anders kan. Dat gebeurd vaak genoeg. Er wordt alleen niet naar geluisterd. En als er dan naar geluisterd wordt, duurt het zo lang, dat tegen de tijd er iets mee gedaan wordt, het eigenlijk mosterd na de maaltijd is.
Ja ik zet mijn visie en mening hard neer, maar je moet hard zijn naar iets dat hard is. Je kunt het allemaal wel mooi verbloemen, en er met slingerbochtjes omheen naartoe werken, maar recht doorzee werkt net zo goed. Als de eerdere methodes nooit werkte, dan maar zo. Ik heb het park altijd een warm hart toegedragen, en dat doe ik van binnen nog steeds, ik zou het ontzettend jammer vinden als het park verder aftakelt. het is een brabants trots de efteling. Maar nu kun je nog signalen afgeven, als het te laat is niet meer. Aan een told you so zonder getold te hebben heb je niet veel.
Ik hoop gewoon dat zodra corona voorbij is men de oude methode weer oppakt en het park weer gaat floreren. Ik hoop echt dat ik fout zit, maar ik ben er bang voor.