Ik vind de vergelijkingen met Toverland vrij opvallend, vooral hoe Toverland opgehemeld wordt terwijl er eigenlijk niet veel aan het gebeuren is daar... en er zijn meer dan genoeg minpunten te vermelden over dat park.
Dat de Efteling nu investeert in kleinere dingen, lijkt mij normaal, maar ik vind toch dat er voor een financiëel moeilijke periode toch vrij veel geïnvesteerd wordt in het park: nieuwe horeca-puntjes met Het Verwende Nest en Backerei Krümel. Attractievervangingen met Nest/Polka Marina, Sirocco/Monsieur Cannibale en Archipel/Avonturendoolhof. En dan is er nog het lopend onderhoud met bijvoorbeeld het vervangen van de rotsen van de Indische Waterlelies.
Om dan te zeggen dat de Efteling stilstaat en er niets gebeurt in het park, lijkt mij nogal incorrect... voor zover ik weet gebeurt er momenteel niet zoveel in Toverland en zijn heel wat "plannen" wel bekend, maar nog niet concreet: we weten dat ze een hotel willen en verblijfsaccomodatie, maar op de tijdelijke camping na is daar nog niet veel uitgekomen. Het kan aan mij liggen, maar ik heb geen weet van aangekondigde uitbreidingen die op til staan, zelfs op de middellange termijn niet. Voor zover ik weet zijn de laatste uitbreidingen in het park van formaat Fenix en Merlin's Quest geweest (en Port Laguna), en dat is ondertussen ook al van 2018 geleden. Dus we spreken ten vroegste over 2022 voor er iets nieuws kan openen in Toverland, en dan zou dat nu toch echt al aangekondigd moeten zijn. Dus meer realistisch gezien zie ik pas iets in 2023 bewegen in Toverland. Wat dat dan zijn, geen idee.
Als we kritisch zijn over de Efteling, dan moeten we het ook over Toverland kunnen zijn: vergeet niet dat hun meest immersive attractie tot nu toe een kale groene wand heeft waar je recht op afrijdt, welke mooi in het zicht ligt én de hal vlak na het geweldig afgewerkte station gewoon een lege hal is.
Waar ze dan ook beloofd hebben om die het jaar erna aan te pakken, en we weten allemaal hoe dat geëindigd is: wat paspoppen die ze nog hadden staan van Halloween, wat ijspegels die met tie-wraps vasthingen aan kettingen...
Zoiets zie ik écht niet gebeuren in de Efteling. Hopelijk worden die dingen toch nog aangepakt, maar ik vrees ervoor.
Voor de Efteling weten we wel dat Strookrijk er aan komt, we weten dat daar vermoedelijk een circus-coaster gaat komen. Wanneer dat gaat starten, weten we niet, maar ik vermoed dat dat geen jaren gaat duren.
Ik hoop wel dat er wat extremere attracties aankomen, maar dan wel beter aangepakt dan bijvoorbeeld The Ride to Happiness in Plopsaland (prachtige attractie, heel erg leuk, maar die is écht misplaatst. Zowel in het park qua locatie, juist naast de Plopzone, had beter een ingang in de buurt van Anubis gekregen, maar ik denk niet dat Plopsa er het juiste park voor is). Iets zoals een Taron zie ik dan weer wel werken in de Efteling.
En om mijn beklag bijna te eindigen, ik denk niet dat we nog veel investeringen gaan moeten zien in corona-spatschermen en dergelijke. We lijken in de "tail-end" van de pandemie gekomen te zijn, en die dingen gaan hopelijk binnenkort weg geraken. Het zou echt zonde zijn om daar nu nog veel tijd en geld in te investeren, als later blijkt dat die dingen binnenkort wegmogen. Vergeet niet dat dat tijdelijke dingen zijn, en dat de Efteling echt veel moeite erin gestoken heeft om het min of meer te laten bijpassen bij de attracties. Op Disneyland na ken ik geen enkel park dat zoveel moeite erin gestoken heeft.
En om nu echt te eindigen, eerder deze week ben ik naar Plopsa De Panne geweest en daar zag ik ook heel wat dingen terugkomen wat hier vermeld wordt. Het was 29 graden, er was in het hele park 1 verkooppuntje open waar je ijsjes kon kopen.
Er waren 2 grote horecapunten open, Mr. Spaghetti en Fred Kroket, waar we dan nog 30 minuten op ons eten hebben moeten wachten, terwijl het absoluut niet zo druk was. Voor de rest: bijna alle losse verkoopuntjes waren dicht, alle winkels behalve de grote souvenirwinkel waren dicht. Attracties gingen later open (bv. de Dino Splash om 13:00u), en dat op zo'n warme dag.
Dan denk ik dat we kunnen stellen dat zowel Toverland als de Efteling het nog niet zo slecht doen.