Ik ga me op glad ijs begeven.... de jaren van Bart de Boer hebben aan het aanzicht als goede werkgever natuurlijk ook geen goed gedaan, afgezien van de coronacrisis, in het verleden kwam een groot deel van het personeelsbestand uit Kaatsheuvel of de directe omgeving, hier was men trost op, vast personeel had bepaalde voordelen (weekend/zon/feestdag toeslagen oa, met de komst van Bart is hier het mes in gezet, het Efteling familiegevoel is toen voor veel medewerkers verdwenen,
Nu de coronacrisis nog gaande is zijn veel mensen die werkten in de horeca elders gaan werken waar het werken minder zwaar is, minder vervelende arbeidstijden, dichterbij, flexibel rooster en belangrijkste meer verdiend.
Al deze zaken zorgen er gewoon voor dat de Efteling nu (net als veel horeca bedrijven), niet aan goed opgeleid personeel kan komen,
De 9+ beleving is hierdoor ver te zoeken en in mijn ogen zou de Efteling zich ten keus moeten stellen: Gastbeleving of stabiele inkomsten (wat op termijn je gastbeleving flink laat kelderen).
Men zou op de planning een gelijke verdeling van het aantal bezoekers vs het aantal beschikbaar personeel moeten maken en daar op af stemmen, ja je loopt dan inkomsten aan de ingang mis, maar de gastbeleving en de in park uitgaven zullen naar mijn idee stijgen, er zijn nu veel mensen die denken laat die grillburger maar zitten aangezien je 45 min staat te wachten we rijden straks wel naar de Mac of BK.