Ik was gisterenavond in de Efteling, en ik vind dat de sfeer daar met de week grimmiger wordt. Het begon al bij de entree waar ik achter de rode lijn stond te wachten tot ik langs de controle kon. Zonder pardon en zonder te kijken liepen er gewoon mensen langs me heen, ze drongen voor. Toen ik daar iets van zei werd de man van het gezelschap verbaal erg agressief tegen mij. Dit is echt niet de eerste keer dat dit gebeurt, ik heb het afgelopen tijd meerdere keren meegemaakt, en waar is op dat moment de beveiliging? Die staan een eindje terug net buiten de overkapping "toezicht" te houden. Ik heb hen nog zelden iemand zien aanspreken eigenlijk, vaak zijn ze ook gewoon met elkaar aan het praten en aan het lachen. Waarom staan ze niet net voor de ticketcontrole, omdat het daar vaker mis lijkt te gaan? Ik voelde me niet veilig. Ook bij de Stoomtrein in het stationnetje hield ik anderhalve meter afstand. De man achter mij was het daarmee niet eens, en toen ik het hem uitlegde werd hij heel erg boos, ook toen ik hem zei dat ik verpleegkundige ben en dat mijn collega's op de covid-afdeling echt akelige dingen meegemaakt hebben. Zijn echtgenote kon hem gelukkig kalmeren. Ook weer nergens een personeelslid of beveiliger te zien. En dan heb ik het nog niet over het regelmatige gesnuif, gefluister en cynisch gegrinnik als andere mensen netjes hun afstand bewaren.
Ik ben die maatregelen ook meer dan zat, maar het is echt geen enorme opgave om je eraan te houden, en in de Efteling staat alles zo duidelijk aangegeven dat je er niet omheen kan.