Hjalmar Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, als je even gewoon kijkt hebben drie andere parken exact dezelfde setup als Efteling.
Daar heb je helemaal gelijk in! Ik zou me wel kunnen voorstellen dat de Efteling een veel grotere overhead heeft en relatief meer medewerkers in vaste dienst, maar dan nog was mijn vergelijking te kort door de bocht.
Michael Ik zag het van de week al langskomen ergens, maar deze situatie heeft voor mij maar een ding echt duidelijk gemaakt: De Efteling is simpelweg niet ingericht op crisismanagement of "expect the unexpecting". Dat laatste zagen we al een beetje opkomen toen het bestemmingsplan een serieuze vertraging opliep (achteraf gezien), maar nu de dagelijkse routine zo ad-hoc moet veranderen acteert men in sommige opzichten als een kip zonder kop waarbij een gebrek aan visie op de nieuwe situatie echt ontbreekt imho.
Over het bestemmingsplan zijn wij het oneens; ik vind het niet abnormaal dat zo'n veelomvattend plan niet in één keer wordt aangenomen en jij vindt volgens mij dat de directie had moeten opstappen 🙂 Ga ik nu even niet verder op in, want lijkt me niet helemaal in de geest van dit topic.
Wat betreft dat 'expect the unexpected'... ik vind dat toch wat makkelijk gezegd. Dit is een crisis die niemand zag aankomen en nu deze er is, is het in elk bedrijf improviseren. Ik weet niet waar jij werkt en wat daar de visie op de nieuwe situatie is, maar het is lastig om een visie te hebben op een situatie die continu verandert. Volgende maand gelden misschien andere richtlijnen vanuit de overheid... wie zal het zeggen?
Het kip zonder kop-gedrag zie ik niet zo eerlijk gezegd. Er zijn keuzes gemaakt m.b.t. compensatie waar velen het mee oneens zijn, dat is waar. Die keuze heeft men gemaakt en we zullen zien wat daarvan de lange termijn-gevolgen zijn.
En men heeft zich verkeken op die avondopenstellingen, maar heeft dat ook weer snel gecorrigeerd. Een bedrijf als de Efteling heeft in een situatie niet de mogelijkheid om dit soort dingen eerst uit te testen en dan daadwerkelijk te implementeren; ze weten pas of iets werkt als ze het ook echt gaan doen.
Tonnie Mwa.... ik spreek wel eens meer mensen dan buiten mijn pretpark bubbeltje, maar zelfs daar hoor ik verhalen van mensen die totaal geen positief bezoek hebben gehad en voorlopig wel wegblijven.
Het toeval wil dat ik zulke mensen ook spreek! Maar vast niet dezelfde, want de collega's en kennissen die ik sprak waren juist positief over hun dagje Efteling en vonden de maatregelen al met al wel meevallen. Maar goed, zowel de positieve als negatieve verhalen zijn natuurlijk alleen maar anekdotisch bewijs. Waar het volgens mij op neerkomt is met welke instelling en verwachtingen je nu een pretpark, dierentuin, of zelfs horecagelegenheid bezoekt. Je weet dat niet alles mogelijk is, dat zaken mogelijk langer duren, dat je met zichtbare maatregelen geconfronteerd gaat worden, etc. Dat gaat voorlopig nu eenmaal zo blijven en ik vermoed volgend jaar ook nog wel. Daar moeten we allemaal aan wennen en dat is voor de een makkelijker dan voor de ander.
Tonnie Jij brengt het alsof de Efteling aan de dood gaat ontsnappen,
Sorry, maar dan lees je niet goed. Ik heb het juist expliciet over de Efteling in de vorm zoals we die nu kennen. De Efteling zal deze crisis wel overleven, maar in het slechtste geval in flink afgeslankte vorm. Een enorme stap terug op het moment waarop het park juist een grote stap vooruit wilde zetten. Dat gaan wij als fans merken, want velen hier vonden het park in zijn pre-coronavorm al op talloze punten tekort schieten. Belangrijker nog: het betekent ook een groot banenverlies en dat probeert men natuurlijk te voorkomen.
Tonnie maar op dat vlak zijn er andere parken die zich vele malen meer zorgen moeten maken, oa jou vrienden in Sevenum, maar ook een groep als CDA waar vroegtijdig seizoenen in de wintersportgebieden zijn afgebroken en impact op alle andere attracties, waarbij een Walibi bijvoorbeeld met het evenementen terrein ook een hoop extra "schade" heeft bijvoorbeeld.
Helemaal waar. En ook dat heb ik genoemd in mijn bericht toch? Ik heb alleen geen parken bij naam genoemd om de discussie niet te laten ontsporen.
(Dat 'jouw vrienden in Sevenum' vind ik een beetje flauw trouwens, maar goed: jouw forum, jouw regels 🙂 ).
Tonnie Maar vrijwel elke van die voorbeelden heeft meer klantvriendelijkheid voorop staan dan de Efteling, en kruipen niet bij het minste of geringste in de slachtoffer rol (ik zal de voorbeelden maar niet noemen, we kennen ze wel genoeg ondertussen),
Ik vind het met die slachtofferrol dus nogal meevallen, zeker in de media. Ze zeggen gewoon waar het op staat en de zogenaamde 'huilie huilie' artikelen heb ik gemist. Dus als je daarvan voorbeelden hebt ben ik zeker geïnteresseerd en wie weet verandert dat mijn kijk op de zaak wel.
Maar goed, dat andere parken meer klantvriendelijkheid tonen wil ik meteen geloven. En natuurlijk snap ik dat mensen niet blij zijn met de geboden compensatie. Ik had ook liever gezien dat de Efteling ruimhartig was geweest en iedereen zijn geld cash had teruggegeven. Maar ik kan me in deze situatie goed voorstellen waarom de Efteling deze keuze heeft gemaakt en dat heb ik willen toelichten. Maar van mij mag iedereen het park een bende dieven of graaiers of weet ik veel waarvoor ze nog allemaal zijn uitgemaakt vinden hoor 🙂
Tonnie Nu is de Efteling een aantal weken dicht geweest, en die bezoekers maken ze sowieso niet meer goed dit jaar, maar naar verluid was er over juni niet eens zo een extreme daling. Ja het lag lager dan juli vorig jaar, maar niet zo heel veel lager dan vorig jaar, en dat is best knap in deze tijd.
|
Verder is de Efteling nog steeds bezig capaciteit op te schalen om zo veel mogelijk bezoekers het park in te duwen per dag, de weekenden zijn sowieso afgeladen vol, door de weeks zal dit nu ook vast lukken door de vakanties, dus ook op dat vlak zou ik zeggen dat de Efteling echt niet zo veel te klagen heeft, en sta ik niet gek te kijken als ook over de zomermaanden de aantallen niet echt tegenvallen en mensen blijken door de reserveringen gewoon door de weeks te gaan ipv op een zaterdag die nu dan vol zit.
Ik beschik niet over jouw bronnen, maar ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt! Helaas ben ik wat pessimistischer (net als de Eftelingdirectie vermoed ik). Het park is nu open, maar kan dat ook zo blijven? Het gaat hier in Nederland nu relatief goed (correctie: we weten dat het tot een week of twee geleden goed ging, hoe het nu gaat weten we pas over twee weken), maar straks komen veel mensen terug van vakanties in allerlei landen en voor je het weet staat de herfst weer voor de deur en start het griepseizoen. Als we in het najaar weer in lockdown moeten, lijden jaarrond parken als de Efteling nóg een keer verlies. En of er dan nog overheidssteun komt is maar zeer de vraag. Daarnaast is er in de verste verte nog geen zicht op een structurele oplossing voor corona (als die überhaupt bestaat). Misschien moet de pretparkbranche zich de komende jaren gaan heruitvinden en naar andere vormen van beleving toe. Dat gaat niet goedkoop worden. En wat gaat de diepe recessie van de komende jaren betekenen voor de bezoekersaantallen? Al met al enorm veel onzekerheid! Ik kan me dus prima voorstellen dat men zoveel mogelijk opschaalt zolang het nog kan, maar zich tegelijkertijd financieel indekt en de hand op de knip houdt. Hoe jammer dat ook is.
Tonnie Daarnaast blijf ik het idee houden dat de Efteling zich rijk gerekend heeft in hun prognoses na de "onverwachte" bezoekersgroei naar 5 miljoen een paar jaar geleden
Dat zou best kunnen! Ik denk dat de onzekerheid over de RvS uitspraak hierin ook een rol zou kunnen spelen. Als die besluit dat de Efteling eerst moet investeren in de infrastuctuur om de verwachte toename aan bezoekers op te vangen die een uitbreiding kan veroorzaken, zonder de uitbreiding eerst te mogen bouwen en dus te weten of die extra bezoekers ook daadwerkelijk gaan komen, worden alle uitbreidingen natuurlijk veel duurder en risicovoller. Dan beter nu voorzichtig zijn.