Progress (En wellicht kan de Efteling het zich ook veroorloven: het grootste geklaag komt uit de fancommunity en het gros van de fans is nog steeds regelmatig in het park te vinden).
Mwa.... ik spreek wel eens meer mensen dan buiten mijn pretpark bubbeltje, maar zelfs daar hoor ik verhalen van mensen die totaal geen positief bezoek hebben gehad en voorlopig wel wegblijven.
Progress Maar in een situatie waarin het voortbestaan van het bedrijf in de vorm waarin we het kennen van de ene op de andere dag behoorlijk onzeker is geworden (zonder dat ze daar enige invloed op hebben), kan ik het wel begrijpen.
Als er in Europa 1 pretpark is waar dit relatief gezien de minste zorgen oplevert zou dit de Efteling moeten zijn ivm hun eigendomsstructuur, de jarenlange winsten, de stichting die een goede vaste basis is en de goede cashflow.
Jij brengt het alsof de Efteling aan de dood gaat ontsnappen, maar op dat vlak zijn er andere parken die zich vele malen meer zorgen moeten maken, oa jou vrienden in Sevenum, maar ook een groep als CDA waar vroegtijdig seizoenen in de wintersportgebieden zijn afgebroken en impact op alle andere attracties, waarbij een Walibi bijvoorbeeld met het evenementen terrein ook een hoop extra "schade" heeft bijvoorbeeld.
Maar vrijwel elke van die voorbeelden heeft meer klantvriendelijkheid voorop staan dan de Efteling, en kruipen niet bij het minste of geringste in de slachtoffer rol (ik zal de voorbeelden maar niet noemen, we kennen ze wel genoeg ondertussen), en ja, de Efteling is het park van Nederland dus word ook zo meer in de media neergezet, dus ze herhalen hun slachtofferschap wat vaker, maar kom op zeg.
Nu is de Efteling een aantal weken dicht geweest, en die bezoekers maken ze sowieso niet meer goed dit jaar, maar naar verluid was er over juni niet eens zo een extreme daling. Ja het lag lager dan juli vorig jaar, maar niet zo heel veel lager dan vorig jaar, en dat is best knap in deze tijd.
Verder is de Efteling nog steeds bezig capaciteit op te schalen om zo veel mogelijk bezoekers het park in te duwen per dag, de weekenden zijn sowieso afgeladen vol, door de weeks zal dit nu ook vast lukken door de vakanties, dus ook op dat vlak zou ik zeggen dat de Efteling echt niet zo veel te klagen heeft, en sta ik niet gek te kijken als ook over de zomermaanden de aantallen niet echt tegenvallen en mensen blijken door de reserveringen gewoon door de weeks te gaan ipv op een zaterdag die nu dan vol zit.
Daarnaast blijf ik het idee houden dat de Efteling zich rijk gerekend heeft in hun prognoses na de "onverwachte" bezoekersgroei naar 5 miljoen een paar jaar geleden, maar die aantallen op zich lijken opeens een soort doel, kap met al die extra kortingsacties en het paniekvoetbal. Ja, dan haal je een paar ton minder gasten binnen, maar betalen je bezoekers gemiddeld meer en onder de streep heb je minder verschil.
John En dat is het! En dat is geen schande of verwijt. Maar zodra de avonden de eerste dagen van juli wél goed aangeslagen waren dan had men deze keuze natuurlijk nooit gemaakt.
Wat ook denk ik mee te maken heeft is dat de Efteling (ook tegen eigen verwachtingen in) veel meer mensen het park in weet te proppen.
als ze op de dagen natuurlijk 8 a 9K mensen minder binnen mochten laten dan had je gewoon extra capaciteit momenten nodig.
Maar nu ze richting de 22K lijken te gaan zijn de dagen op deze manier rendabeler en is die extra capaciteit voorlopig op die manier niet nodig, want 22K per dag (7 dagen per week) is vermoedelijke een prima aantal (op financieel vlak).
Desalniettemin, voor mezelf vind ik het wel jammer, want ik vind de drukte die de Efteling toe laat in de huidige tijd en huidige opzet/capaciteit in het park totaal niet passend en vind ik zelfs vervelend, maar ik zit wel vast aan mijn jaar-abbo. De avonden waren ook niet echt optimaal met jonge kinderen maar liever een rustig park op onhandigere tijden dan een heel druk park waar ik liever ook niet loop, dan had ik nog iets aan mijn abbo gehad.
Vermoedelijk kan ik nu mijn abonnement wel afschrijven, en dat vind ik ook nogal zonde geld.