Michael
De Efteling komt elke dag langs met negatieve berichten over 1,5 meter in het park en hoe dit aangepakt word, maar toch word er continue opgeschaald.
Het proces van de Efteling lijkt enorm reactief, vanaf t eerste moment dat ze open gingen werd al duidelijk dat gasten onvoorspelbaar en rare dingen deden (ze waren zelfs verrast door gedrag van eigen medewerkers tijdens de eerste testen).
Ik heb in de eerste dagen dat ze open waren een bezoek gebracht en ik was positief, maatregelen werkte goed, de sfeer in t park was goed etc, maar je zag al dat de maatregelen niet gingen werken wanneer je ging opschalen (dat heb ik toen ook geschreven), maar toch word er eerst opgeschaald in aantal gasten, gaat het door de druk extra mis om vervolgens daarna pas verbeteringen door te voeren, en dat herhaalt zich de afgelopen weken om de paar dagen wel.
Omroep Brabant bracht een artikel naar buiten met de ervaring van een van hun journalisten over drie drukke dagen en de Efteling ontkent werkelijk alles daarvan om een paar dagen later een heel artikel toe te geven "dat het niet goed ging", "mensen zo onvoorspelbaar zijn", "maar ze continue erop sturen en verbeteren".... Die 2 berichten matchen niet echt met elkaar.
En ja, de problemen treden niet alle 9 openingen per week op in het park, de problemen zijn een beetje te vergelijken met files en snelweg capaciteit, 1% minder verkeer geeft 3% minder problemen, en het zelfde lijkt gaande in het park, de dagen waarbij je de problemen ziet lijken gewoon net te druk, leg de max-gasten lat 1000 bezoekers lager en alles zal wel veel soepeler gaan.
Het lijkt alsof de reserveringen-per-dag vrij statisch zijn, maar wat ik hoorde is juist dat de Efteling hier soms mee speelt in hun zoektocht naar opschaling.
Dus op dinsdag kan t park uitverkocht zijn en alles vrij goed gewerkt hebben terwijl woensdag ook uitverkocht was maar er 10% meer mensen in t park liepen (Ik hoorde achter de schermen dat de Efteling druk zoekt naar opschaling en soms een dag wat hoger schaalt)
En dat valt mij net van de Efteling, die te pas en te onpas "de 9+ ervaring" bezigt, en vooraf zo hoog opgaf over het feit dat ze decennia aan kennis hebben over guest flows nogal tegen.
Ik had een betere instelling verwacht wat terug te zien was in het proces van verbeteren en opschalen, eerst eens verbeteren, kijken of t werkt met de huidige belasting, evt nog meer verbeteren, misschien al paar stappen vooruit kijken en dan pas door.