Grijze-muis Ik zeg nergens dat het klantvriendelijk is. Over het recht om gratis te annuleren; ik ben daar nog niet zo zeker van, zeker omdat je in de voorwaarden geen verwijzing hebt over de openingstijden.
Doordat je impliceerde dat het de beste optie was kwam het wel zo over, de beste optie zou imho meer rekening houden met vroeger boekers verblijfsgasten.
Maar ik denk juist dat de Efteling nat gaat door het gebrek aan bepalingen in de algemene voorwaarden.
Er staat niets over openingstijden, aanpassingen etc hieraan, er is alleen een vrij beperkte overmacht bepaling.
Maar gezien het park open is voor Abbo houders (die wel een bepaling hebben voor "normale" openingstijden) is overmacht lastig te claimen in dit geval.
Je koopt geen product overnachting, in elke zoek en boek stap koop je een verblijf met onbeperkte toegang tot het park, dit word letterlijk op elke stap benadrukt waarbij pas sinds enkele dagen de toevoeging "(excl. eventuele avondopenstellingen)" vermeld is.
Het is dus onmogelijk te stellen dat je alleen verblijf koopt en daar dan als extratje toegang bij krijgt.
Je hebt een verblijf met onbeperkte toegang gekocht, het zijn 2 onlosmakelijk verbonden producten.
En ten tijde van de vroege boekingen was het park in de avonden gepland om open te zijn.
Dat het "rare tijden" zijn dat is denk ik voor iedereen wel logisch, en dat we als consument misschien 100% in ons recht staan maar dat het ergens schipperen is met elkaar vind ik ook nog te begrijpen, dit risico delen we ook een stukje met elkaar.
De avond openstelling van de Efteling vind ik echt een onwijs slimme zet om met de capaciteitslimieten om te gaan en op die manier toch meer gasten te verwelkomen en iedereen zo kansen te geven de Efteling te bezoeken.
Dat ze deze daarom vooral focussen op abbo houders en goedkope avond tickets vind ik ook erg slim, die zullen toch in verhouding veel meer "kort" gaan, en houd weer capaciteit vrij overdag voor de mensen die toch een redelijke dag willen kunnen maken en de "normaal betaalde" kaartjes hebben.
Maar ik begrijp werkelijk niets van het huidige lompe beleid naar duurbetaalde verblijfsgasten waar ook geen enkele tegemoetkoming of moeite om ze enigszins te helpen in lijkt te zitten.
De mogelijke opties zijn al vaak zat genoemd, toch een avondje laten gaan, iets doen op t park, iets creatiefs met eten (maaltijd in huis laten bezorgen met een kortingsbon bijvoorbeeld), of desnoods een efteling kwartetspel om de avond door te komen.
Edit:
Overigens volgens de wandelgangen schijnt de Efteling nu wel bij vroege boekers die klagen de avond toegang te geven, maar de details of bevestiging heb ik nog niet langs zien komen hiervan, dus misschien dat de Efteling toch inziet dat wat ze deden voor die groep niet kon.