Vanaf vandaag is de Efteling weer geopend voor abonnementhouders, en woensdag voor iedereen. Het is de bedoeling dat iedereen een tijdvak reserveert.
Hoe de maatregelen ín het park zijn, laat ik zien in een kort filmpje.

Ik moet zeggen dat daar een boel energie in is gaan zitten om dit zo te regelen. Mensen die altijd eerst de gebruiksaanwijzing lezen krijgen hier een kick van volgens mij. Ik ben hier niet voor in de wieg gelegd voor dit soort geneuzel. En blijf hier voorlopig nog even weg van deze regelzucht.

Met die 1000 man in het park zoals toen jij er was is het nog wel te doen, maar als ze straks echt tot die 1/3 gaan pushen zie ik toch wel problemen ontstaan, zoals bijvoorbeeld bij de toiletten. 1 groep per keer, je zal maar een treuzelkont hebben die 3 afleveringen vlog op het toilet zit te kijken, dan kan de rij aardig oplopen. Verder hadden sommige oplossingen charmanter gekund, aan de andere kant vind ik het wel duidelijk gedaan. Zoals de rood-witte lijnen in de wachtrijen, niet enorm in your face maar wel duidelijk wanneer het moet. Dank voor het delen van je overzicht.

Het heeft mij echter nog niet overtuigd dat ik een dagje park wil gaan doen. 🙂

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 maar als ze straks echt tot die 1/3 gaan pushen zie ik toch wel problemen ontstaan

Dit vooral.
    De maatregelen zijn an sich wel goed ingevoerd, ik had alleen (zoals ze ook in hun plannen schreven) wat duidelijkere markering door middel van spray paint op de grond verwacht ipv de variaties aan plakband.

Ik zie alleen niet in hoe ze op deze manier kunnen opschalen naar een 1/3e capaciteit die voor zover ik weet richting de 14K gasten moet gaan, ik voorzie eerder 3 tot 6K gasten en dan word het al lastig denk ik.

Daarnaast als je dus minder kan opschalen maar wel die extra personeelsinzet nodig hebt (want er staat een bak extra personeel) dan is het financieel alleen maar lastiger om zo open te gaan.

Ik mocht gisteren ook een kijkje nemen en ben somber hoe dit in de 1½ meter samenleving moet worden voortgezet. In de enquête die ik gisterenavond heb ingevuld heb zou ik nu ook niemand aanraden de Efteling te bezoeken.
    Ik ervaarde gisteren een overdreven 1½-meterhouding van de medewerkers. Over het algemeen deden ze hun best, maar het kwam geforceerd en niet oprecht over. Daarnaast viel me op dat in veranderende omstandigheden medewerkers terugvallen op basaal gedrag dat verre van professioneel kan worden bestempeld: benadrukken van negatief gedrag bij gasten in plaats het benoemen van gewenst gedrag. Of verbaast zijn als gasten dingen doen dat blijkbaar niet gewenst is. Ter voorbeeld: ik had een ritje Joris en de Draak gedaan en stapte zoals gebruikelijk na de rit direct uit. Dat bleek echter niet te mogen en dus werd ik nogal luid teruggefloten. De medewerkers ontruimden de trein rij voor rij (er waren er maar vier bezet trouwens). Maar als gast was mij niet duidelijk dat dit op deze manier zou worden gedaan.
    In de Baron stond alle storytelling luidruchtig verhalen te verspreiden: gevolg was dat de medewerkster die instructies gaf nauwelijks was te verstaan.

Ik ben alles behalve enthousiast en als dit het beeld blijft bij de Efteling zie je mij er, tot we weer normaal kunnen pretparken, niet meer terug.

Eduard Of verbaast zijn als gasten dingen dat blijkbaar niet gewenst is. Ter voorbeeld: ik had een ritje Joris en de Draak gedaan en stapte zoals gebruikelijk na de rit direct uit. Dat bleek echter niet te mogen en dus werd ik nogal luid teruggefloten.

En hoe had je dit moeten weten? Waren er extra instructies te vinden in de wachtrij?

• Eduard heeft hierop gereageerd.

Njit Nee: ik was trouwens niet alleen, maar we hebben het allebei niet gezien of gehoord.

• Njit heeft hierop gereageerd.

Eduard dit soort maatregelen moeten direct voor iedereen duidelijk zijn, ook voor toekomstige buitenlandse gasten. Dus borden in diverse talen, omroepen dat je moet blijven zitten etc etc..

Maar goed, wellicht dat het nog beter wordt. Medewerkers zullen ook moeten wennen..

Eduard Ik ervaarde gisteren een overdreven 1½-meterhouding van de medewerkers

Liever te veel afstand dan te weinig. Ik vind het allemaal wel vrij netjes opgelost. Mooi en fijn is het niet, maar ze leren bij.

Ondanks de interne testen is het voor iedereen wennen, ook voor het personeel van een park.
          De slechte ervaringen die mensen nu opdoen vanwege communicatie zullen in de loop der weken vast wel anders gaan qua communicatie en dan zal het heus wel anders zijn en beter.

De mens heeft nou eenmaal als eerste reactie om als iemand iets verkeerd te doen dat meteen negatief te benadrukken, u moet dit niet doen, u moet dat doen.
          Maar door de woordkeus anders te formuleren kan je hetzelfde zeggen maar dan op een meer gastvriendelijke toon.
          Komt allemaal wel goed daar heb ik vertrouwen in.

Maar welke woordkeus kan je gebruiken in deze situatie zonder het negatief over te laten komen.

Zou u alstublieft de 1,5 meter afstand willen bewaren?
          Alstublieft niet te dicht op uw voorganger staan mijnheer?
          Wachten met uitstappen tot de Efteling medewerker u een teken geeft

Tuurlijk klinkt dit als ik het zo hier schrijf vriendelijk, maar als je al even in het park loopt en daarbij al het gevoel hebt continu op je stappen te letten en echt op de meest eerbiedige manier de regels in acht te nemen dan kan zelfs zo'n opmerking in het verkeerde keelgat schieten. Dus ik weet niet precies hoe het is gegaan en wat er tegen @Eduard is gezegd op dat moment. Maar ik kan me best indenken dat het verkeerd is overgekomen.

Verder heb ik geen idee hoe lang Riet al voor de Efteldingen staat om klanten welkom te heten, maar als ze dat heel lang moet doen dan kan ik me heel goed voorstellen dat het mensen wijzen op die 1,5 meter haar ook wel de strot uit komt. En met welk schrikbewind deze nieuwe regels bij het personeel zijn neergelegd? Het kan zijn dat de medewerker ook angstig is voor de gevolgen als de bezoeker even niet precies reageert zoals verwacht.

Vergeet ook niet dat er nu zo'n enorme zee aan waarschuwingsborden staat in het park dat je ze ook niet meer allemaal bewust leest of allemaal in acht neemt. En dat is niet omdat je graag tegen de richting in loopt, maar meer omdat het zo'n stortvloed aan informatie is dat er een moment is dat je het gewoon niet meer op neemt.

Je kan op een nette manier zeker iets vragen/aangeven.
          Ik zou als ik in die situatie was zoiets zeggen als:

Mag ik u vragen om vanwege het bewaren van de veilige afstand heel even te wachten met het uitstappen?
          Mag ik u vragen om door te lopen naar ... zodat andere bezoekers op veilige en gepaste afstand kunnen passeren?

En zo kan je wel even doorgaan, je verzoekt dan de persoon om rekening te houden met de situatie, doen ze dat niet dan heb je de mogelijkheid het woordje "nogmaals" toe te voegen.
          Als mensen dan nog niet willen luisteren, dan is het meteen free for all, en de personen vervolgens met pek en veren af te laten druipen 😄

De Efteling heeft vandaag een filmpje voor medewerkers online gezet die Looopings publiekelijk heeft gezet.

Voornamelijk is het slecht nieuws voor de medewerkers (wat an sich gezien de situatie logisch is)

• Minder flexibiliteit met hun uren
          • Meer inzet
          • Zoveel mogelijk vakantie opnemen
          • Extratjes zoals het eigen abbo en het familie abbo zijn tijdelijk geschrapt

Komt er ook nog wat interessants uit, in de film word verteld dat de Efteling andere openingstijden krijgt.
          In juli en augustus 09.00 tot 18.00 en nog een avond opening van 19.00 tot 23.00.
          In juni doen ze de avond opening alleen op de vrijdagen en zaterdagen.

Het lijkt er dus op dat de Efteling de dag gaat opdelen waardoor ze een extra groep bezoekers toegang kan ontvangen op een dag.
          Een best slimme zet denk ik, zeker in combinatie met de procedure voor abbo houders (je moet je bezoek reserveren, en kan pas een volgend bezoek reserveren nadat je andere reservering voldana is).

Marvin heeft de titel veranderd naar Efteling abonenmenthouders pre-opening met corona maatregelen .
            Niek heeft de titel veranderd naar Efteling abonnementhouders pre-opening met corona maatregelen .

Tonnie Een best slimme zet denk ik, zeker in combinatie met de procedure voor abbo houders (je moet je bezoek reserveren, en kan pas een volgend bezoek reserveren nadat je andere reservering voldana is).

Absoluut. Ik vind vier uur een relatief korte avond, dus had liever 9-17 18-23 gezien, maar dat kan altijd nog worden aangepast als de bezoekers niet genoeg kunnen doen. Ik las dat 't door alle perikelen toch al snel 30 minuten duurt bij sommige attracties en ik zou met 5-6 attracties en hapje eten op zo'n avond niet echt tevreden zijn gezien de moeite om überhaupt binnen te geraken. Ik vind 't concept wel heel slim, want misschien beperken ze aantal gasten om rijen korter te houden en dan heb je wel mooie avondervaring.

Eduard Ter voorbeeld: ik had een ritje Joris en de Draak gedaan en stapte zoals gebruikelijk na de rit direct uit. Dat bleek echter niet te mogen en dus werd ik nogal luid teruggefloten

Hier heeft Toverland ook last van echter wordt daar niet teruggefloten. Echter had ik wel verwacht dat ze er voor dinsdag wat aan hadden gedaan. Helaas niet.

Tonnie Extratjes zoals het familie abbo is tijdelijk geschrap

Niet alleen de familie maar ook de gewone werknemers mogen niet meer gratis het park in buiten hun werkdagen.

Joell Niet alleen de familie maar ook de gewone werknemers mogen niet meer gratis het park in buiten hun werkdagen.

Klopt! heb het even aangepast!

Jules Absoluut. Ik vind vier uur een relatief korte avond, dus had liever 9-17 18-23 gezien, maar dat kan altijd nog worden aangepast als de bezoekers niet genoeg kunnen doen. Ik las dat 't door alle perikelen toch al snel 30 minuten duurt bij sommige attracties en ik zou met 5-6 attracties en hapje eten op zo'n avond niet echt tevreden zijn gezien de moeite om überhaupt binnen te geraken. Ik vind 't concept wel heel slim, want misschien beperken ze aantal gasten om rijen korter te houden en dan heb je wel mooie avondervaring.

Ik zie die avonden vooral als extra capaciteit om de abbo houders enigszins tevreden te houden. De losse gasten kunnen overdag een best aardige Efteling dag hebben (in de tijd die ze hebben) en de avonden heb je dan als extra capaciteit voor de abbo houders.

Tonnie In juli en augustus 09.00 tot 18.00 en nog een avond opening van 19.00 tot 23.00.

Voordeel hieraan is wel dat we in tegenstelling tot de eigenlijke plannen voor dit jaar toch tot 23:00 in de Efteling kunnen blijven deze zomer 😅