pampie Persoonlijk vind ik de eerste 2 filmpjes veel te kort en ze roepen teveel vragen op naar mijn idee omdat het niet genoeg wordt uitgelegd en ik al dingen zie/hoor die voor twijfel zorgen. Een bol massa die stil ligt op een bodem is 1G, de 3e lancering van Gold Rush is ook 1G. Hoe dan? Kan Jurnan dat eens beter uitleggen? Mij lijkt die lancering dan juist een hogere G kracht hebben.
Dit is eigenlijk exact hetgeen wat ik probeerde aan te halen. En wat dat betreft meteen soort van weerwoord op Danny: Voor de balans tussen diepte van materie en makkelijkheid om uit te leggen, moet je soms ervoor kiezen meer uit te leggen om het je makkelijker te maken. Met minder uitleggen merk je dus dat mensen de achtergrondinformatie niet helemaal beheersen en kan het meer vragen oproepen.
kort antwoord op pampie in deze: G-krachten wil niks anders zeggen dan de kracht die in dit geval een achtbaankar uitvoert op je lichaam in verhouding met je eigen zwaartekracht. Deze kracht werkt in een bepaalde richting die van paar dingen afhangt (kom ik later op terug). De kracht die de achtbaankar op jouw lichaam uitvoert heeft 2 componenten:
-compenseren van jouw zwaartekracht (dus zorgen dat je niet door de stoel zakt bij wijze van spreke)
-ervoor zorgen dat jouw lichaam de beweging (aka de versnelling) maakt die de achtbaantrein zelf maakt.
de richting van de kracht die op je lichaam werkt hangt dus af van de rotatie van de achtbaankar en de versnelling die de achtbaankar op dat moment maakt in een willekeurige richting (afhankelijk dus van baanprofiel van de achtbaan).
Maar wat je altijd kan doen is om die kracht in een richting te ontbinden in 3 basisrichtingen. Die 3 basisrichtingen zijn de G-kracht richtingen die wel allemaal al wel eens gehoord hebben:
-Verticale Richting
-Laterale richting (naar links/rechts)
-Tangentiele Richting (De beweeg richting, vooruit/achteruit dus).
Neem nu het voorbeeld van een lancering:
De achtbaan kar maakt hierbij dus een versnelling van 9,7 (m/s)/s (te lezen: De snelheid van de achtbaan neemt per seconde toe met 9,7 m/s) in voorwaartse richting. De kracht die de trein dus op jouw lichaam uitvoert is 9,7 maal jouw lichaamsmassa (in kg) in voorwaartse richting. Als je dit nu vergelijkt met de grootte van je eigen zwaartekracht die gelijk is aan 9,81 maal jouw lichaamsmassa, kan je concluderen dat deze kracht ongeveer gelijk is aan 1 maal je zwaartekracht.
Dit is echter alleen nog maar voor de versnelling van de achtbaankar in voorwaartse richting, want terwijl je gelanceerd wordt met 1G, voert de trein nogsteeds een kracht uit in verticale richting om jouw zwaartekracht te compenseren. Dus dat is nog een keer 1G maar dan in verticale richting.
Nu voert de achtbaankar dus een kracht uit van 1G in voorwaartse richting om jouw lichaam mee te versnellen, en voert het een kracht van 1G omhoog in verticale richting uit om jouw zwaartekracht op te vangen. Als je vervolgens in de laterale richting kijkt wordt er geen kracht uitgevoerd omdat je geen beweging van links naar rechts maakt. Dus die richting is 0G. Op deze manier hebben we dus de totale kracht uitgerekend die de achtbaankar op jouw lichaam uitvoert berekend, en opgesplitst in die 3 basis richtingen t.o.v. de achtbaantrein.
Let wel op: De G-krachten die jij als persoon zelf voelt zijn in exact de tegengestelde richting aan de krachten die de achtbaankar op jouw lichaam uitvoert. Dus je voelt dat je nogsteeds omlaag gedrukt wordt door de zwaartekracht, en je voelt dat je door de lancering achteruit in je stoel gedrukt wordt (om het natuurkundig te maken, dit heeft te maken met de 3e wet van newton die zegt dat de reactiekracht tegenovergesteld is aan de actiekracht.)
Hele lap tekst, maar hopelijk maak ik het hiermee iets duidelijker