bogtrotter Excuses, ik had niet door dat er al 'ns gepoogd was! Vrouw Holle is het niet, daar kraait geen haan naar. 😉 Maar net als die haan, was zij was wél vroeg uit de veren, vloog ze uit bed, en greep ze wat uit de garderobe.
Amelie Het doet me denken aan het bruidskleed van Genoviève. Wellicht omdat een bruid vroeg opstaat om zich te kleden? En ze vloog uit bed, net als de duiven.
bogtrotter Amelie Je verdient zeker een pluim voor deze gok, maar dat is 'm niet. Ik dacht dat mijn opgave een eitje was, maar zie jullie toch tasten in het duister... misschien dat ik als Vlaamse gaai anders nadacht?
Yola bogtrotter Vogel Rok? Vroeg 's ochtends: vroege vogel. Het licht in de kast niet aan: deze achtbaan is in het donker. Fris en fraai getooid: een vogel heeft veren en in dit geval een rok. De Vlaamse gaai deed het kwartje (de frank 😉) vallen: dat is een vogel, plus de pluim, het eitje en het duister. Ik zie nu dat Amelie (terwijl ik dit aan het typen was) met net voor is.
Amelie Ah, dan denk ik dat het Vogel rok is. Door je vele verwijzingen naar vogels en kleding. En verder het duister, een ei en opvliegen... (Alleen het vroege opstaan snap ik nog niet zo.)
bogtrotter Klopt! Het vroege opstaan was het eerste kronkeltje dat naar het donker verwees. Bovendien de uitdrukking "een vroege vogel" of "vroeg uit de veren". Zij haalde wat uit de kast om aan te trekken; een rok.
Amelie Ja, Raveleijn is goed. Al is de uitleg niet helemaal compleet. L(e)ijn is 1 van de strepen, de r staat in de wiskunde voor straal (lijn van het midden van een cirkel naar de rand). Dus dat is de tweede streep. Jij bent, Frederik!
Frederik Hmm, en erg korte, en om één of andere reden is het enige waar ik op kan komen Doornroosje, waar tijdens de opknapbeurt een bijennest gevonden werd.
Japio Het gaat om een cryptische omschrijving van een naam van iets uit de Efteling. Dus niet van uiterlijk of eigenschappen
Japio Amelie dat is een mooie denkwijze! Maar helaas niet wat ik zoek. De naam is ook in geschreven vorm in de Efteling te vinden