Voor de mensen die refereren naar de 'vreemde keuze' van het plaatsen van een Alien attractie, blikkend naar 1994 was de keuze voor het bouwen van zo'n attractie eenvoudig te verklaren.
Eisner (Disney CEO van dat tijdstip) stond bekend als zeer kapitalistisch en weinig identiteit behoudend opperhoofd van het bedrijf. Vandaar het besluit van een grove Alien attractie, hopend een nieuw publiek aan te spreken. Dit pakte (zoals in de verbaasde reacties te merken en wederom uitgelegd in de Yesterworld video) totaal verkeerd uit, sinds de attractie compleet off-context is in vergelijk met de rest van het park. Dit soort beslissingen in combinatie met slecht relatiebehoud is Eisner duur komen te staan, en werd uiteindelijk afgezet.
Stitch werd een leuke opvolger, inspringend op een kindvriendelijke- in plaats van bloeddorstige alien die twee jaar ervoor werd geïntroduceerd. Ik vraag me enkel af of de Alien Encounter 3 met Ralph in de hoofdrol volle zalen gaat trekken, met de eerste film uit 2012 en tweede uit 2018 lijkt de markt me wel erg verzadigd voor dit merk. De attractie had dus prima rond 2014 al vervangen kunnen worden voor een veel langere levensduur. Niet heel erg innovatief dus.
Ik zal er in ieder geval niet vreemd van opkijken als we over 5 jaar weer een soortgelijk bericht kunnen verwachten dat de encounter weer 'seasonal' wordt.