Zoals de meeste waarschijnlijk wel weten is Stitch's Great Escape al een lange tijd een seasonal attraction. Waarbij er vorig jaar foto's naar buiten kwamen van de animatronic van de attractie welke in een staat van ontbinding is.

Mocht je meer willen weten over deze attractie hoe hij vroeger was en wat zijn voorgangers waren, bekijk dan even de video van Yesterworld. Absoluut een aanrader zoals de meeste video's van hen.

Goed, sinds 2017/2018 is deze attractie permanent seasonal gegaan en uiteindelijk nooit meer geopend. Geruchten gaan al langer tijd rond dat Imagineering deze attractie wil gaan verbouwen met een nieuwe attractie gelinkt aan Wreck-it Ralph. Waarbij de attractie game-controllers gaat krijgen ter interactie. Tot op een heden was er niet veel te merken aan eventuele aanpassingen maar sinds deze maand heeft Walt Disney World toestemming gekregen om de decoraties te slopen binnen in het theater can Stitch.
Bron: WDWnews

Mocht dit daadwerkelijk allemaal kloppen, dat Wreck-it Ralph naar Tomorrowland gaat komen. Dan zal dit pas op zijn vroegst in 2022/2023 worden met de huidige situatie en bouw stop.

Ik persoonlijk vind het enorm jammer dat ik nooit de originele versies heb kunnen doen van Alien Encounter en Stitch's Great Escape. Toch is het goed dat het theater nu eindelijk een nieuw doel gaat krijgen. Want leeg stand is nooit goed.

Hjalmar Ik vind Alien encounter echt een aparte keuze geweest voor Disney. Niet alleen dat het zo eng is maar mede het thema van aliens. Stitch Encounter vind ik zelf wel heel jammer. Gezien we het tegenwoordig moeten doen met een scherm en een beetje interactie. Ik ben wel eens benieuwd naar hoe Stitch Encounter anno 2020 zou zijn geweest.

In de tijd dat de studio’s door Eisner werden gebouwd werden er veel licenties aangeschaft om scènes van films te kunnen laten zien voor de Great Movie Ride. Daar zat namelijk een Aliens scène in en toen in de jaren negentig Mission to Mars werd vervangen voor een meer volwassen attractie voor de Magic Kingdom, greep Eisner gelijk zijn kans toen Imagineers met dit idee kwamen omdat dit zijn favo film is.

Stitch bleek een hit in 2002 en dus werd de kans aangegrepen om deze een permanente thuis te geven in Tomorrowland.

Hjalmar Ik persoonlijk vind het enorm jammer dat ik nooit de originele versies heb kunnen doen van Alien Encounter en Stitch's Great Escape. Toch is het goed dat het theater nu eindelijk een nieuw doel gaat krijgen. Want leeg stand is nooit goed.

Ik heb gelukkig Stitch wel mogen doen. Maar dat was niets vergeleken de orginele Alien Encounter. Er heeft wel een clone over de duitse kermissen gereist. En ook een keer op Tilburg gestaan tot hij het tweede jaar afgebrand is ☹️

Nu Alien als Fox IP in handen is van Disney mogen ze hem van mij wel weer terugbouwen naar de originele versie maar dan met een echte Xenomorph zoals ooit de bedoeling was. Ik heb beide versies gedaan en was ontzettend onder de indruk van de originele Alien Encounter terwijl ik Stitch maar irritant vond (de attractie dan, de film vind ik wel heel leuk).

Aliens in Disney? Die enge film met dat beest uit de buik is toch niks voor Disney, nee ik zou voor Wreck it Ralph gaan.

Dream_wizard Je weet dat de attractie waar we het over hebben in eerste instantie een Alien attractie was? 😉

Ik vond de Stitch attractie in 2015 best wel leuk, een leuke opvuller welke je zonder wachten kon doen. De herhalingswaarde lag echter niet extreem hoog, al is dat voor Walt Disney World ook niet zo'n probleem.

Ik zou het tof vinden als dit een Wreck-it Ralph thema gaat krijgen. Met een interactieve laag of game kun je immers in een beperkte ruimte echt wel iets tofs creëren. Laat maar komen 🙂 Al dacht ik dat in het nieuwe Play paviljoen in EPCOT óók een interactieve Wreck-It Ralph beleving kwam?

Destijds zo'n beetje de beste attractie in Florida, Alien Encounter 😄

ppc-anoniem-1 Volgens mij komt er een alleen een Meet and Greet met Wreck-it-Ralph en Vanellope met een arcade en play area voor peuters. Schijnbaar weigert Operations van Walt Disney World om de gebouwen van Cranium Command en Body Wars op te geven aan Walt Disney Imagineering. Dus ze gebruiken alleen de dome voor PLAY Pavillion. #SaveBuzzy

Ik moet zeggen dat ik Alien Encounter ExtraTERRORestrial altijd een apart fenomeen heb gevonden in de Disney mindset, maar dessalnietemin wel jammer dat nu ook de "spirituele" opvolger, Stitch's Great Escape wordt vervangen. Wreck-it Ralph is een goede IP om een attractie aan te koppelen, dus ik hoop ook echt op een unieke ervaring van Disney, en niet een meet and greet, dat zou in mijn ogen echt tekort doen aan de mogelijkheden van de IP.

4 maanden later

Zonde, ik vond het altijd een erg leuke attractie. Niet erg spannend, maar de animatronics waren toch wel indrukwekkend.

Ik vond het vooral een vreemde attractie. Hij was niet slecht maar ook niet goed. Typisch een attractie die je even doet als er tijd over is. Wel benieuwd hoe ze dit interessanter maken met Wreck it Ralph en hoe dit in het thema van Tomorrowland past.

9 maanden later

Vond net deze foto nog van een half jaar terug, vond het toch wel waard om te delen. Stitch is officieel helemaal weggehaald uit de show 🙂

Voor de mensen die refereren naar de 'vreemde keuze' van het plaatsen van een Alien attractie, blikkend naar 1994 was de keuze voor het bouwen van zo'n attractie eenvoudig te verklaren.
        Eisner (Disney CEO van dat tijdstip) stond bekend als zeer kapitalistisch en weinig identiteit behoudend opperhoofd van het bedrijf. Vandaar het besluit van een grove Alien attractie, hopend een nieuw publiek aan te spreken. Dit pakte (zoals in de verbaasde reacties te merken en wederom uitgelegd in de Yesterworld video) totaal verkeerd uit, sinds de attractie compleet off-context is in vergelijk met de rest van het park. Dit soort beslissingen in combinatie met slecht relatiebehoud is Eisner duur komen te staan, en werd uiteindelijk afgezet.

Stitch werd een leuke opvolger, inspringend op een kindvriendelijke- in plaats van bloeddorstige alien die twee jaar ervoor werd geïntroduceerd. Ik vraag me enkel af of de Alien Encounter 3 met Ralph in de hoofdrol volle zalen gaat trekken, met de eerste film uit 2012 en tweede uit 2018 lijkt de markt me wel erg verzadigd voor dit merk. De attractie had dus prima rond 2014 al vervangen kunnen worden voor een veel langere levensduur. Niet heel erg innovatief dus.

Ik zal er in ieder geval niet vreemd van opkijken als we over 5 jaar weer een soortgelijk bericht kunnen verwachten dat de encounter weer 'seasonal' wordt.

Jailsamer Nee, niet specifiek deze situatie, dit werd hem ook niet specifiek aangemerkt als fout. Ging als ik het goed heb voornamelijk om een reeks slechte uitgebrachte films (oog op kwantiteit en geen kwaliteit) en slechte relatie met Steve Jobs (Pixar).

Jailsamer niet alleen deze fout koste Michael Eisner de kop. Ook de bouw van Disney’s California Adventure, Hong Kong Disneyland en Walt Disney Studios Park, het aannemen en ontslag van Michael Ovitz, plus de flops van ABC television network, en het falen van Walt Disney Studios tussen 1999 en 2005.