ppc-anoniem-2 rgens heeft de EU het ook niet verkeerd gedaan, en is het aantal pre-ordered vaccines per inwoner niet heel veel anders dan in Amerika. Ik denk alleen dat de EU minder daadwerkelijk binnen krijgt dan de andere landen. Omdat er later is besteld, of omdat er lastige regeltjes aan hangen of welke andere reden ook. Ik ben het eens met je dat de snelheid van vaccineren in de EU achter blijft door een lager aantal beschikbare vaccins. Ik twijfel echter of dat aan de pre-order volumes ligt.
[EDIT] - Verder zijn we in dit land koning om te kijken naar landen waar het beter gaat, en ergens is dat goed, proberen vooruit te komen. Maar ik denk in deze waar we toch gezamelijk in hetzelfde schuitje zitten dat het niet erg is om ook te kijken naar de landen om ons heen en zien dat we in de pas meelopen. Nu vooral hopen dat de leveringen van Phizer en AstraZenica blijven komen en we die prikken kunnen blijven zetten.
De USA heeft er heel veel omdat ze gewoon een wet hebben ingesteld zoals Michael al eerder aangaf waardoor er geen vaccins uitgevoerd mogen worden, daarnaast had t land al best wat productie capaciteit, en was een eis voor de aankoop dat er "lokaal" geproduceerd werd (dit heeft de EU ook overigens bedongen).
De UK heeft op gebied van Pfizer volgens mij helemaal niet extreem veel meer dan wij hebben, maar heeft vooral met AstraZeneca een deal gemaakt en daar veel voordeel van, oke, je zou kunnen stellen dat t logisch is gezien Oxford dit ontwikkeld heeft, maar daarnaast lijkt hier nog vuil spel in te zitten.
Dus zo heel slecht doen we het op dat vlak niet.
Het valt mij vooral ook op hoeveel mensen lekker cherrypicken, en op die manier is t natuurlijk makkelijk scoren.
Als je de registratie van de UK (landelijk EPD vanuit 1 overheidsorgaan) kiest, de efficiëntie en gehoorzaamheid van de Duitsers, en de leveringen van de USA en dat in 1 combinatie gooit dan heb je het idd niet perse goed voor elkaar.
Maar kijk wat verder, dan zie je dat vrijwel elk land dezelfde moeite heeft, en overal het opschalen van de prikken zetten met horten en stoten gaat.
Ook in de USA waren issues met het opschalen van het zetten van de prikken, met distributie, met weinig priklocaties, lange reistijden en lange wachttijden.
Idem voor Duitsland of de UK
Het belangrijkste vanaf nu is structureel opschalen, en dat lijkt wel goed te zitten.
Ja, het gaat weer met ups en downs, en afgelopen week werd de verwachting niet gehaald maar tegenover de week ervoor toch 40% meer prikken gezet, en deze week zou t zomaar weer 40 a 50% meer worden.
Daarnaast een tikkeltje lomp, maar een paar honderd duizend prikken in een paar weken gaan het verschil niet maken, die aantallen remmen het virus op het moment nauwelijks, en t is echt niet zo als we nu 400K meer prikken gezet hadden dat we van t weekend lekker op het terras konden zitten.