msnguy De meeste 80+ers hebben al 2 prikjes gehad toch?
Nee, het RIVM meldt dat beter dan dat ik dat zelf doe; dus een quote:
De voorlopige vaccinatiegraad onder de thuiswonende 90-plussers staat nu op 67% voor de eerste vaccinatie en 48% voor de tweede vaccinatie. Onder thuiswonende 85-89-jarigen is de vaccinatiegraad 78% voor de eerste vaccinatie en 45% voor de tweede. De vaccinatiegraad voor de thuiswonende 80-84-jarigen is gestegen naar 80% voor de eerste vaccinatie en 13% voor de tweede. Bij de thuiswonende 75-79-jarigen is de vaccinatiegraad voor de eerste vaccinatie naar 15% gestegen.
De conclusie dat vaccins werken kan je niet op die manier trekken. Je moet dat afzetten tegen de rest van de bevolking. Maar om dat eerlijk te vergelijken moet je dat cijfer dus doorrekenen naar een eenheid die eerlijk vergelijkt. Onderstaande grafiek laat het aantal besmettingen per 100.000 inwoners van die leeftijdscategorie zien. Zo kan je eerlijk vergelijken tussen leeftijdsgroepen
Wat je ziet is dat alle groepen sterk stijgen in week 10, behalve 80-89 en 90+. Dat komt door de vaccinaties in die groepen. Je ziet ook dat de groep 70-79 maar licht stijgt in verhouding. Vermoedelijk, maar dat weet ik niet zeker, komt dat door het aantal mensen dat in verpleeghuizen woont in die leeftijdscategorie en ook een vaccin ontvangen heeft.
En mijn derde - en voor vandaag laatste - positieve nieuwtje in dit topic:
We gaan deze week ruim 400.000 mensen vaccineren!