Michael We zitten inmiddels op 4,5% van de bevolking die een eerste prik hebben gehad. Dat is meer dan bijvoorbeeld gidsland Duitsland of België of Spanje. Vandaag door de 1 miljoen prikken gegaan.
Is dit de miljoen prikken berekend of de miljoen prikken gezet?
Want volgens het Corona Dashboard zijn er intussen iets boven de 800.000 geregistreerde prikken en inderdaad ruim een miljoen berekende prikken. Ik ben het met je eens dat de media er gitzwart in zitten, maar tegelijkertijd maakt de regering het soms ook wel makkelijk om te hakken. En dat keurt het hakken zeker niet goed, maar waarom wordt er soms moeilijk gedaan over alle cijfers, zoals die vaccinaties. Ik snap niet waarom we niet de échte prikken kunnen tellen, ze moeten tenslotte allemaal geregistreerd worden, en daarbij ook kunnen bijhouden hoeveel mensen er intussen een volledige vaccinatie (2 prikken) hebben gehad. Voor een land dat prat ging op de voorbereiding en langer de tijd nemen zodat we daarna alles goed konden doen klinkt het toch wel weer een beetje als een rommeltje.
Er wordt aangegeven dat niet alle prik-registratie-systemen gekoppeld kunnen worden, maar waarom dan het estimate doen en niet bij het daadwerkelijke cijfer een uitleg zetten dat het aantal prikken hoger kan zijn door ongeregistreerde shotjes. Het voelt vaag . . .
Zelfde met de besmettingen, ja, de cijfers lopen op, maar dat we 2 weken terug een laag aantal hadden lag er ook aan dat teststraten een tijdje dicht zaten en wanneer ze open waren dat mensen minder gemotiveerd waren om zich te laten testen, als er minder mensen komen om te testen, om welke reden dan ook, dan zijn ook de totale besmettingscijfers lager. En ja, het klinkt stoerder om te zeggen dat er 4238 gevallen waren gisteren, maar zou het niet fijn zijn als er dan ook gemeld wordt dat "deze 4238 besmettingen staan gelijk aan 9,7% van het totaal aantal afgenomen tests"
Beide hebben hun belang, maar die 9,7% geeft je denk op lange termijn wel een beter inzicht in wat het virus doet.
Ik vind het gegoochel met cijfers door de media walgelijk. Tegelijkertijd, als ik op het corona dashboard kijk dan zie ik ook dat er alle kansen worden gegeven om cijfers op 3 of 4 verschillende manieren uit te leggen. Dus ja, de media de schuld geven van dit alles is makkelijk. Het valt op dat de vermoeidheid ook binnen de regering toeslaat en naar mate deze pandemie voort duurt er steeds slordiger met keuzes en acties wordt omgegaan. En daarbij helpt het ook niet dat Rutte A zegt, van Dissel B zegt daarna komt Kuipers met standpunt C en zegt Gommers als laatste dat A, B en C allemaal wel een beetje kloppen.
En dan verbaasd zijn dat Truus uit Delft niet meer weet waar ze aan toe is.
Er zijn teveel informatiebronnen, teveel podia en teveel meningen die overal maar worden neergelegd, er is teveel ruimte voor discussie over cijfers, maatregelen en resultaten. Ik geloof dat we nu hier staan met de betrekklijk behapbare cijfers door de maatregelen, maar ik merk ook wel bij mijzelf dat ik het steeds lastiger uit te leggen vindt waarom bepaalde maatregelen worden genomen en bepaalde vrijheden terug komen. Ik stoor me er ook aan dat allerlei groepen stigma's worden aangepraat zoals de jongeren, ouderen, zieke mensen en dergelijke. Ooit is mij wel eens geleerd dat als je maar lang genoeg hoort dat je minder bent dan de rest, dat je je ook minder gaat voelen . . .
. . . dus, conclusie, het zou fijn zijn als we niet alleen horen van we zijn er nog lang niet en oh oh oh die britse variant. Maar ook door het meedoen van 98% van de Nederlanders hebben we dit al bereikt! . . . dan hou je denk toch meer de moed erin dan met alleen maar hel en verdoemenis.
voetnoot : Dit is een persoonlijke mening 🙂