Systeem dit en dat. Snap dat het lastig is als je randzaken erbij wilt verwerken. Maar als je als overheid wilt weten hoeveel prikken er gezet zijn. Is het toch heel simpel om binnen 6 maanden 1 programmatje te schrijven waarin je aanvinkt of er een prik gezet is of niet. Desnoods zonder BSN, persoonsgegevens etc. Maar puur een knopje ''prik is gezet'' Die installeer je op alle pc's bij priklocaties, en het RIVM kan aflezen hoeveel prikjes er gezet zijn.
Heel basic, misschien niet met alles erop en eraan wat ze eigenlijk willen weten. Maar zoiets had op zijn minst haalbaar moeten zijn om het aantal gezette prikken precies te kunnen achterhalen. Want dat willen ze sowieso weten.
Dat gebeurt nu niet helemaal goed, maar men gebruikt de huidige strategie toch maar want gebrek aan beter. Dus die randzaakjes zijn niet zo belangrijk dat ze het vaccineren uitstellen, en men genoegen neemt met iets minder data blijkbaar.
In dat opzicht is het best wel scheef.
Maar volgens mij zitten ze nu met de aantallen die ze hebben + schatting toch redelijk dicht bij de waarheid. Dus dat is alleen maar mooi 🙂 Het begint eindelijk op gang te komen. Het gezwabber van het kabinet heb ik soms ook m'n vragen bij, maar door alle gitzwarte verhalen in de media zonder duidelijkheid van de echte cijfers is het ook maar moeilijk om een oordeel hier over te vellen. Persoonlijk ontwijk ik het nieuws tegenwoordig best veel, want je wordt er helemaal knettergek van.
Ik vond de media altijd al heel negatief, ongeacht of je rtl, hvnl, nos of nu.nl leest. Het is altijd kommer en kwel, altijd oorlog, altijd problemen met amerika, china en weet ik wat, ook voor corona. Enige ''goede nieuws'' dat je las was dat er ergens een olifantje geboren was. We zijn teveel gefocust op het slechte, en minder op het goede.
Als je nederland moed wilt inpraten, licht aan het eind van de tunnel wilt laten zien, en draagvlak wilt creëren voor de maatregelen. Dan zou je er als media goed aan doen om eens te stoppen met al die virologen, ministers en epidemiologen te interviewen die elkaar telkens maar tegen spreken. Dat is letterlijk olie op het vuur gooien telkens. Dit van hogeraf verbieden is dan weer slecht voor de persvrijheid, maar tijdens deze pandemie valt het wel erg op hoe positief mensen zijn over de maatregelen die een overheid neemt in landen met een positievere media, ook als die maatregelen vrijwel gelijk of strenger zijn als de onze.
Progress Journalisten vinden zichzelf ontzettend belangrijk, maar ze zouden echt eens wat kritischer op hun eigen werk mogen zijn.
Hier even op terugkomend. Ik ken iemand die recentelijk die studie heeft gedaan, en kan me hier alleen maar in vinden. Denken dat ze het allemaal zo goed weten omdat zij journalist zijn en het nieuws brengen. Maar ik mis toch vaak de objectiviteit in die artikelen. De zwartepiet-discussie is ook enorm door de media gevoed bijvoorbeeld, te dikke negatieve vinger in de pap.
Als ik journalist zou worden, en zou honderden artikelen schrijven over dat grijze stoeptegels verboden moeten worden, dan gebeurt het nog ook, als je maar lang genoeg doordramt als media.
Om maar even terug te gaan naar het onderwerp:
De huidige versoepelingen vind ik een beetje een dode mus. Ik heb niets aan de openstelling van de scholen, het mogen sporten, het voor af reserveren om te mogen winkelen in een winkel... Nee heb ik echt niets aan.
De kapper, daar heb ik wat aan, soort van. 1 keer. Maar dat geeft mij geen ademruimte om die lockdown uit te zitten. Ik heb nu al zo lang dat corona kapsel... dat had nog wel een maand langer gekunnen inmiddels. Ik had liever gezien dat men de avondklok bijvoorbeeld 1 uur later zou laten ingaan als versoepeling.
Aan de andere kant, elke versoepeling is een versoepeling, dus daarover heb ik niets te klagen.
Enige wat ik niet begrijp, het wordt mooier weer, alles wat nog kan is te druk (want we kunnen ons niet spreiden door de ophokplicht) ik zie overvolle parken en bossen, lange rijen voor de friettent en de snack hoekjes.
Op een normale dag zonder corona is 't daar overal rustig en is iedereen veel meer verspreid. Ja er zijn wel meer contact momenten, maar als er maatregelen getroffen zijn om de 1.5 m te hanteren... Dan is meer opties om je te verspreiden toch juist goed om verspreiding van het virus tegen te gaan? Ik vrees dat we daar nooit achter gaan komen. Maar die 2e golf is gekomen in het griepseizoen. Net iets ervoor toch? Is het niet logisch dat je dan meer besmettingen hebt? Weten we niet inmiddels al een jaar dat gebouwen met slechte ventilatie een superspread methode zijn voor dit virus? Waarom is daar nog niets mee gedaan? Voorkomen is toch nog altijd beter dan genezen? Als je de kwetsbare groep wilt beschermen, geef ze dan ook goed aparatuur waarmee je dat kan.
Als er geen riolering is lopen we ook allemaal ziektes op, die riolering voorkomt een hoop ellende. Dus pas die luchtbehandelingsystemen eens fatsoenlijk toe in die bejaarden tehuizen. 🙂 Ik vind het maar vreemd dat dat lampje nog niet is gaan branden. We hebben gezien dat in de koude periode waarin alle oudjes binnen zitten er ineens uitbraken in verzorgingstehuizen zijn... 1+1=2 toch? Dat komt niet omdat de jongeren allemaal spontaan op visite bij d'r oma zijn gegaan, want dat doen de meeste toch al niet veel.
Naja, m'n post wordt een beetje aan de te lange kant. Als er iemand is die met wat mooie statistieken kan komen zou iig heel erg gewaardeerd worden om keuzes te begrijpen, want voor mij is 't allemaal hocuspocus hoor. Ik heb hierboven al een paar mooie nuttige dingen voorbij zien komen.