Yvan Van Dissel is juist degene die je in de media het minst hoort. Hij geeft elke twee weken een technische briefing aan de Tweede Kamer. Deze worden live gestreamed en zijn behoorlijk verhelderend. Ik heb hem nog niet op veel tegenstrijdige uitspraken kunnen betrappen.
Het probleem ligt bij bepaalde andere OMT leden. Die nemen deel aan het overleg, maar als het advies niet unaniem is en ze tot de minderheid behoren (waardoor hun mening niet in het advies terugkomt), zoeken ze daarna de media op om hun persoonlijke mening te gaan geven. Waardoor er meteen weer verwarring ontstaat over of het OMT zichzelf tegenspreekt of niet en waar het advies nu precies op gebaseerd is.
In mijn ogen zou het als volgt moeten werken: óf je neemt als deskundige deel aan het OMT, maar dan ga je de adviezen daarna niet lopen tegenspreken in de media. Óf je stapt uit het OMT zodat je in elke talkshow lekker je verhaal kan ophangen. Allebei kan niet.
Hetzelfde geldt overigens voor de heren Kuipers en Gommers. Die gaan over de bezetting in de ziekenhuizen. Ik hoor graag van ze hoe de zaken er daar voor staan, maar hun epidemiologisch advies mogen ze voor zich houden (daar gaan ze immers niet over). Een paar weken geleden hadden we de belachelijke situatie dat Kuipers bij Op1 zat te pleiten vóór de avondklok terwijl zijn collega Gommers tegelijkertijd bij Jinek zat te vertellen dat een avondklok overbodig was.
De media is tot essentiële beroepsgroep gebombardeerd, maar hebben niet in de gaten hoeveel schade ze aanrichten met het aanzwengelen en opjutten van al deze discussies. Of, erger nog, misschien hebben ze het wel in de gaten, maar vinden ze het wel prima zo... corona scoort immers.
Ik vind overigens dat de media bepaalde zaken ook enorm opblaast en daarmee bijdraagt aan de steeds negatiever wordende sfeer. Kijk, natuurlijk zijn we laat begonnen met vaccineren (hoewel we heel aardig aan het inlopen zijn nu) en dat datalek bij de GGD is natuurlijk schandalig. Terecht dat daar kritisch naar wordt gekeken. Maar de ophef over mensen die buiten in de regen moesten wachten of naar de verkeerde locatie werden gestuurd vind ik nogal overdreven. Ja, het is vervelend voor de mensen die het is overkomen, zeker omdat ze oud zijn. Aan de andere kant worden deze mensen als een van de eersten gevaccineerd, iets waar de meesten van ons nog maanden op zullen moeten wachten. Als je de eerste bent krijg je te maken met kinderziekten in het systeem, dat is met bijna alle nieuwe processen zo. Vervelend, maar ik denk dat vele anderen graag een uurtje in de regen zouden staan om al zo snel gevaccineerd te worden.