Japio Ik denk ook niet dat we een papiertje gaan krijgen waarop staat of je ingeënt bent of niet, maar dat dit eerder gekoppeld wordt aan je BSN, áls er een dergelijk systeem komt.
Dat lijkt me erg ingewikkeld, want daar zitten heel wat privacy haken en ogen aan. Het zal erg lang duren om daarvoor wetgeving op te stellen.
Daarnaast heb ik er toch wel wat moeite mee om bepaalde activiteiten ontoegankelijk te maken voor mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn. Niet alleen omdat velen nog lang zullen moeten wachten op vaccinatie en daaraan zelf niets kunnen veranderen, maar ook omdat ik vind dat de medewerker bij de ingang van de Efteling of het Rijksmuseum er niets mee te maken heeft of ik wel gevaccineerd ben of niet. Dat zijn medische gegevens en daarmee moet in mijn ogen uiterst vertrouwelijk en voorzichtig worden omgegaan.
Bovendien hebben de vaccins geen 100% success rate. Van het Oxford vaccin, dat de meeste Nederlanders zullen krijgen, is het zelfs nog niet helemaal zeker hoe hoog de success rate zal zijn. Dat betekent dus dat je nooit 100% zeker weet of een gevaccineerd persoon ook daadwerkelijk coronavrij is. Vaccins zijn een middel om versneld tot groepsimmuniteit te komen; de werking heeft dus vooral een collectief doel.
Ik denk dat we gedurende heel 2021 nog intensief zullen blijven testen en dat we het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen hopelijk versneld gaan zien dalen naarmate er meer mensen gevaccineerd worden en de groepsimmuniteit toeneemt. Dan worden er gaandeweg steeds meer versoepelingen mogelijk, al is een opleving van het virus met herinvoering van maatregelen voorlopig niet uit te sluiten. Uiteindelijk komen we op een punt dat de zorg de overgebleven ziekenhuisopnamen structureel zonder problemen aan kan en dan kunnen we van de meeste maatregelen afscheid nemen. Voor iedereen tegelijk dus, niet voor de ene persoon eerder dan voor de andere. De afgelopen maanden is het sleutelwoord steeds ‘solidariteit’ geweest, dat zal in 2021 niet anders zijn denk ik. Dat betekent dat we waarschijnlijk nog tot in 2022 met maatregelen te maken hebben, maar hopelijk wel met veel minder strenge dan nu.
(Voor reizen naar het buitenland zal het wat anders gaan werken, daarvoor zal een bewijs van vaccinatie waarschijnlijk wel vaak verplicht worden. Je hebt dan immers met de regelgeving in andere landen te maken.)