Aurelius Klopt, maar via welke afdeling denk je dat het gros van de COVID-patienten het ziekenhuis binnenkomt? Dat gebeurt echt niet via een geplande poli-afspraak over vier weken
via de SEH, maar de besmettings cijfers nemen fors, en we zullen nog aardige maatregelen hebben lange tijd, dus de SEH zal van corona op dat moment niet meer "overbelast" zijn, de rest van t ziekenhuis zal nog druk zijn, maar de SEH zal mee vallen.
Daarnaast praten we gemiddeld over 4,5 behandelingen per SEH in Nederland.
En dat cijfers word geen 0, dat zal iets afnemen misschien, maar tegen welke prijs?
De rapportage van veiligheid.nl stelt wel dat 21% van t vuurwerk illegaal is, maar van een deel van de gevallen is niets bekend, daarnaast is het ook bekend dat de laatste jaren makkelijker dan ooit illegaal vuurwerk gehaald word, en dat de politie er minder aandacht voor heeft, en dat zal ook niet veranderen, want de politie en boa's kunnen al nergens handhaven op corona regels.
Dus het illegale aandeel is al groter dan geschetst, en bij een verbod zal t alleen maar groter en groter worden.
Het grootste deel van de slachtoffers zitten daarnaast in de jeugd groep die rondloopt en klooit met vuurwerk, die hebben dus veelal illegaal vuurwerk (want die lopen al weken rond), of gaan nu over op illegaal vuurwerk, want het legale mag niet meer, waarbij we in Nederland net goede stappen gezet hebben om risicovol vuurwerk (F3) te verbieden.
Daarnaast is dit een groep die wel ander vermaak gaat zoeken, dus die zullen meer gaan zuipen, of andere dingen doen die niet de bedoeling zijn.
Bottom line, dit verbod straft voornamelijk mensen die verantwoordelijk omgaan met vuurwerk en gewoon een half uurtje of uurtje plezier ervan hebben elk jaar, en misschien daar wel meer dan ooit naar uit keken in dit jaar.
We krijgen dus een iets rustigere SEH die meer zwaardere gevallen krijgt, en veel meer risico heeft op alcohol of andere problemen.
Aurelius Door mechanismen zoals groepsimmuniteit hoeft daarbij niet iedereen honderd procent immuun te zijn tegen een ziekteverwekker om als populatie toch beschermd te zijn.
Aan de ene kant ben ik blij dat er een vaccin goed nieuws heeft, het begin is er.
Maar als ik de aantallen hoor die wij krijgen (genoeg voor 3,8 miljoen mensen) of dat dan wel echt die game changer gaat zijn, het lijkt mij (ook gezien de aantallen lager zullen beginnen en later in t jaar oplopen) nogal tegenvallen.
Ja, we kunnen slim bepalen wie wel en niet in te enten, en daarmee een stap zetten in verlichting voor de maatschappij, maar op korte termijn zal t super snel testen (met die blaastest) denk ik meer verlichting brengen in verhouding.
Daarnaast zou een 2e vaccin ook nog fors helpen zoals AstraZeneca (die al meer op voorraad zouden hebben liggen omdat die al op meer plekken de productie zouden gaan starten)
Dus ja, erg goed nieuws, maar t is niet zo dat we 1 januari miljoenen doses op de stoep hebben staan.