Tonnie De spaanse griep ging zonder massa-vliegen ook de wereld over, evenals een paar handen vol andere pandemien.

Je weet toch ook dat die zich kon verspreiden dankzij de ontwikkelingen tijdens de eerste Wereldoorlog. Na de vrede in november 18 ging het extreem snel de wereld over. Terwijl in februari 1918 de eerste constatering in de VS was.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Johan wat ook kut is dat ze in de usa beslag kunnen leggen op te exporteren beademings machines en laten er nu net 2 fabrieken ik de states staan van Philips.

Dat bericht zag ik eerst ook, maar het ligt (zoals wel vaker) wat gecompliceerder (had Trump vermoedelijk effe gemist)
    Philips bouwt die machines daar, maar schijnbaar komen veel onderdelen uit de EU en Japan, en die kunnen (of worden) als pressiemiddel ingezet.
    Dus, jullie deze machines niet leveren? prima, stoppen we onderdelen levering, dan heb je een kleine batch en ligt de fabriek stil, succes...

Michael Je weet toch ook dat die zich kon verspreiden dankzij de ontwikkelingen tijdens de eerste Wereldoorlog. Na de vrede in november 18 ging het extreem snel de wereld over. Terwijl in februari 1918 de eerste constatering in de VS was.

Door een relatief kleine troepenverplaatsing is die de wereld over gestoken en ging het hard ja, dus door relatief kleine reizigers aantallen voor wat voor reden dan ook houd je enorme pandemie risico's.
    Pandemien zijn van alle tijden en eeuwen dus ik geloof niet dat het gigantische impact heeft op hoe we op dat vlak nu leven.

De vliegsector krijgt een klap en moet straks gaan opkrabbelen, dus de prijzen zullen vooralsnog wel wat hoger zijn, maar daarna word dat business as usual.

• Johan heeft hierop gereageerd.

Tonnie Klopt, maar er staan er al wel klaar die nog niet weg kunnen/mogen.

Overigens nog een stukje positief nieuws:
      Dit weekend hoeven we een uurtje minder lang binnen te blijven!

Als dit rottige virus verslagen is en de pretparken gaan weer open ga ik meteen
      naar Walibi of de Efteling en vieren dat we het hebben overwonnen.

Ik denk dat veel mensen feest gaan vieren, hopelijk duurt de rotzooi tot 1 juni... Maar heb er een hard hoofd in.

Gisteren kreeg ik te horen dat een groot deel van mijn team niet ontkomt aan de financiële gevolgen van deze crisis. Een paar collega's zijn definitief ontslagen en ik ben zelf vanaf 1 april op non-actief.

Op korte termijn betekent dat vooral dat ik hopelijk via de Amerikaanse overheid een werkloosheidsuitkering kan aanvragen en die zijn recent, vanwege deze Coronacrisis, aanzienlijk verhoogd. Op maandbasis gaat mijn werkgever bepalen wie weer terug aan het werk mag. Woensdag wordt mijn werktelefoon en email meteen afgesloten en moeten die telefoon en ook mijn werkkredietkaart op de post terug naar de baas.

Goed nieuws: ze betalen mijn voor 2020 opgebouwde vakantiedagen meteen uit (een week salaris, heel netjes), ze hebben benadrukt dat ze me hopelijk snel terug kunnen vragen (maar niet voor 1 mei en ik denk zelfs niet voor 1 juli) en dat dit niet om mijn functioneren gaat. Het is heel simpel: ons seizoen is tot midden juni geheel geschrapt. Mijn functie bestaat alleen als er races zijn om te ondersteunen (ik werk als manager van onze scheidsrechters) en dus bestaat mijn functie tijdelijk niet.

Daar kan ik mee leven, maar het is toch even vervelend. Voor mezelf, voor collega's, voor onze sport. Voor iedereen.

Ik werk in een ziekenhuis in de hoofdstad en ik denk dat we redelijk goed voorbereid zijn, al weet natuurlijk niemand echt waarop precies. Door de verwachte drukte werken we alleen nog maar in dag-, avond- of nachtdiensten en doen we nog maar heel weinig andere dingen dan spoedeisende en COVID-zorg. Enerverend, maar af en toe ook een beetje eenzijdig. De piek wordt in Amsterdam tegen het einde van komende week verwacht - laten we hopen dat snel daarna de effecten van alle maatregelen zichtbaar worden.

Tot die tijd zit er niks anders op dan iedereen nogmaals aan te sporen vooral binnen te blijven, alleen naar buiten te gaan voor noodzakelijke boodschappen of een kort ommetje en vooral afstand te houden tot de medemens. Gelukkig heb ik vandaag nog geen foto's voorbij zien komen van overvolle natuurgebieden, parken of stranden.

• Niek vindt dit leuk.

Jules Jeetje Jules, dat is balen. Hopelijk komen ze de klap snel te boven en kun je gauw weer aan de bak.

5 dagen later

Ik mocht vandaag op Radio 1 bij Nieuws en Co mijn verhaal delen over je baan verliezen in Amerika en wat de nieuwe wetten betekenen voor veel mensen die in de knel zitten. Vijf hele leuke minuten op de radio bij Lara Rense.

https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/uitzendingen/728636-2020-04-02

Het item begint om ongeveer 17:23 (dus 23ste minuut van dit uur), na 't liedje van Billie Eilish.

En via deze 1Limburg ook een artikel over Jules Zane 🙂
          Klik hier voor het 1Limburg artikel

Edit door @Niek : ik heb je link even gefixt, die liep niet goed. Als je een URL invoegt, kun je tussen de twee reguliere haken de URL plakken, en tussen de twee blokhaken de tekst die je wilt laten zien. Zo dus:

[tekst die je wilt laten zien](www.de-URL-van-de-site.nl/]

Eduard Ja, dat was zowel gisteravond als vanochtend wel even een verrassing. De beelden in Nieuwsuur en het journaal kwamen uit een Skypesessie met de NOS Online-redactie. In eerste instantie was 't doel een langer filmpje en interview te doen voor de app en de website, maar ze vonden mijn commentaar goed passen bij het bericht van de correspondent Arjen van der Horst, dus werd 't geknipt voor televisie. Dat was wel even leuk.

Vlak na mijn Radio 1 interview had ik al even kunnen bellen met De Limburger. Ik ben over dat stukje - wow, op de voorpagina - vooral blij dat de journalist goed aanvoelde hoe belangrijk de hulp van de buren voor mijn moeder voor me is. Dat had ie er netjes in laten staan. Echt leuk.

Het wordt het tijd dat we op antistoffen gaan testen, in Nederland hebben we alleen de mensen in beeld die daadwerkelijk ziek worden. Ik hoor genoeg verhalen van mensen die in de (gehandicapten)zorg werken met cliënten die een Corona besmetting hebben, maar zelf niet ziek (zijn ge)worden. Zij vermoeden zelf dat er heel veel mensen gewoon geen klachten ontwikkelen.
            Door bijvoorbeeld een heel dorp (dat behoorlijk getroffen is) op antistoffen te testen en daarbij hun symptomen te registreren kun je betere percentages vaststellen van de werkelijke impact van ziek worden. Door deze mensen daarna in de gaten te houden kun je ook vaststellen of je het een tweede keer kunt krijgen (dus of de groepsimmuniteit ooit zou kunnen werken). Ik heb het gevoel dat iedereen nu maar een beetje zit te luchtfietsen met de percentages en de voorspellingen.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Het valt me de laatste dagen weer op dat de Nederlandse mentaliteit van "acht het valt wel mee" weer terug komt, elke dag wordt het drukker op straat. Als men zo doorgaat blijven deze maatregelen alleen maar langer van kracht of worden nog verder aangescherpt.

Soms vind ik Nederlanders een walgelijk volkje

Renwan86 jammer dat op basis van een observatie van een straat de blijkbaar nonchalante Nederlandse mentaliteit op deze manier benoemd wordt.
                Als ik kijk naar mijn eigen observatie vandaag waarvoor ik voor mijn werk op diverse plekken moest zijn is het ondanks het mooie weer gewoon uitgestorven. Heerlijke mentaliteit heeft het overgrote deel van de Nederlanders, toch gehoorzaam zijn aan de regels die er gelden.
                Een ding klopt wel, wat kunnen we toch lekker klagen.

Renwan86 Het valt me de laatste dagen weer op dat de Nederlandse mentaliteit van "acht het valt wel mee" weer terug komt, elke dag wordt het drukker op straat.

Het mooie weer helpt ook niet mee. Je had deze Corona crisis beter midden in de winter kunnen hebben.

Ik moet zeggen dat ik het hier bij mij in de omgeving nogal mee vind vallen. In de supermarkten is het rustig, op straat ook. Mensen reageren geduldig en begripvol naar elkaar. Er zijn ook positieve dingen te benoemen: een situatie als deze brengt verbinding. Ik ging afgelopen weekend even een kaart op de post doen bij mij om de hoek, en dan heb je toch een praatje met iemand die je niet kent en die je normaal gesproken alleen maar even zou groeten in het voorbijgaan. Dat vind ik dan wel mooi.

Cerveza Van een straat? Ik moest net de stad in om boodschappen te doen en zie mijn treinen en de stations met de dag drukker worden. Ik kan je bij deze al garanderen dat ik deze week nog een trein ga laten staan omdat de drukte onverantwoord is.

Maar joh, met deze denigrerende toon ga ik met jou verder niet in discussie.