Johan Je hoeft niet alles te verbieden maar de regels die je maakt moet je wel handhaven. Als jij iedere keer dat je 130 rijd waar je 100 mag een briefje krijgt met “wilt u dat niet meer doen, dat mag niet” dan rijd je toch ook lekker overal door.
Helemaal mee eens, duidelijke gelijke grenzen die gehandhaafd worden zou de standaard moeten zijn.
Echter het probleem zit hem niet zozeer in het grenzen verhaal (wat idd landelijk beleid is), maar juist in de verschillen in uitvoering van de centraal door de overkoepelende veiligheidsraden bepaald beleid.
Want eigenlijk gebeurt al sinds begin van de crisis dat de burgemeesters verantwoordelijk zijn om het landelijke beleid via de veiligheidsregio lokaal te implementeren, die overkoepelende voorzitter (Breuls dacht ik) werd ook een beetje gezien als "belangrijkste man" van Nederland.
Echter tussen de veiligheidsregio's zie je al verschillen in beleid, en vervolgens zie je ook nog eens dat bepaalde gemeentes zaken anders interpreteren of doorvoeren in de noodverordening die lokaal geldig is.
Daarnaast heeft ieder burgemeester weer zijn eigen idee van handhaven, de ene burgemeester zegt pas bij 100% overtredingen te gaan nadenken over handhaven en de andere bekeurt een ondernemer bij een paar overtreders in zijn zaak.
En dat maakt het natuurlijk niet uit te leggen voor een ondernemer, waarom bij hem wel een boete volgt, maar 2 gemeentes verder er helemaal niets gebeurt terwijl er grotere overtredingen plaatsvinden.
Marvin Ik heb er persoonlijk geen moeite mee, het is nu eenmaal een bizarre tijd, als het alternatief sluiten is of nergens meer terecht kunnen dan maar gewoon dit. Het probleem is echter een beetje dat sommige ondernemers hier misbruik van maken. Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt maar al van diverse personen gehoord dat na een bezoek aan een restaurant waar ze gegevens achter moesten laten ze ineens meer reclame uitingen krijgen etc. omdat hun gegeven gedeeld zijn terwijl dat natuurlijk gewoon niet mag.
Ik heb er ook geen moeite mee, maar zou wel graag zien dat dingen slim ingezet worden, denk aan bijvoorbeeld makkelijk via een QR code dat scannen en ingeven oid, en idd ook niet opeens allemaal reclame krijgen, maar dat zou niet meer dan logisch moeten zijn.