@Brigitte
Er is zoveel mis met je reactie, ik weet niet eens waar ik moet beginnen.
Brigitte Dit bovenstaande snap ik ook van de app, maar daar heb ik het niet over, ik heb het er over dat er een verbinding aangegaan wordt met een en al devices, je hoeft maar net de verkeerde te treffen die de app constructie mimicked met eigen gemanipuleerde software en hij is bij je binnen.
Als het goed is, gaat het met de Apple/Google API om een encrypted verbinding. Wat jij beschrijft kan dus niet.
Brigitte Wanneer je de app dus gebruikt, gebeurd dit dus niet, je telefoon zal continu staan op de stand alles open ontvangen. Je gaat mij niet vertellen dat daar geen andere gemanipuleerde codes overheen gezonden kunnen worden waardoor men iets kan installeren zonder dat je het door hebt op je telefoon waardoor ze naar binnen kunnen.
Nou bij mij niet. Mijn telefoon staat niet op "alles open ontvangen", bluetooth staat aan. Dat is iets heel anders. Als iemand verbinding met mijn toestel wil maken, kan dat niet zomaar, tenzij ik daar eerst specifiek toestemming voor heb gegeven.
Het pcmag-artikel gaat over een android-only bug die al weer door google gefixt is, al zal de sterk gefragmenteerde adroid-markt dat her en der vertragen, want telefoonfabrikanten moeten dat zelf nog weer doorzetten naar de consument. In de situatie dat jouw telefoon deze bug daadwerkelijk zou hebben, moet er dus een hacker bij jou in de buurt zijn om gebruik te maken van de situatie.
Het komando-artikel is sowieso deels bullshit, want daar hebben ze het over facial recognition data die via bluetooth schijnbaar toegankelijk kan zijn.Voor wat betreft apple toestellen onzin. En laat dat artikel nou net zeggen dat apple toestellen schijnbaar heel vatbaar zijn voor ongeautoriseerde toegang via bluetooth. Nope. Dus hoeveel waarde moeten we nu nog aan de rest van dat artikel hechten?
Brigitte Eigenlijk zou de melding dan langs een doktersinstantie moeten, die dan zo een besmetting kan bevestigen. Zo van, ja het klopt dat er een positieve besmetting is geconstateerd. Maar dan sta je ook weer voor het probleem welke meldingen zijn echt en welke nep?
Want een dokter kan op afstand een melding checken? Of wat?
En nee, je kunt niet zomaar een melding over een besmetting de wereld in sturen. Overigens, als dat wel zou kunnen, dat kan nu ook: stuur naar al je contacten een whatsapp bericht met "ik heb het virus". Je beschrijft een rare situatie.
Brigitte Ofwel dat is niet te doen omdat je geen inzage mag hebben in persoonsgegevens.
En juist dat is de kracht van de API, die dus in die app wordt gebruikt: het is anoniem aan alle kanten. Alles wat jij beschrijft in je reactie slaat wat mij betreft kant noch wal.
Edit: wil je meer weten over de veiligheid van de API, lees dan hier: https://www.apple.com/covid19/contacttracing