Meint 95%

Ook interessant, want telkens wordt dit percentage verlegd. Ik meen mij nog te herinneren dat het eerst 70%, daarna 80% was. Dus als 95% gevaccineerd moet ik ook zien of er geen maatregelen mogelijk zijn, al helemaal als uit onderzoek is gebleken dat gevaccineerde het even erg als ongevaccineerde verspreiden.

nander Doordat jij je niet laat vaccineren schend je mijn grondrechten

En mijn grondrecht is dat iedereen de keuze moet hebben en dat niemand wordt gediscrimineerd op basis van geloof, geslacht, afkomst en de kiezen die zij maken. Tevens staan deze punten ook gewoon in de Nederlandse grondwet.

• nander heeft hierop gereageerd.

Dave_coaster Dat is onzin. De keuzes die je maakt mag je op gediscrimineerd worden.
      Mijn keuze om geen rijbewijs te halen maakt dat ik geen auto mag rijden. Is dat discriminatie? Neen.

Grondrechten moeten afgewogen worden, wanneer ze in botsing zijn. Schreeuwen "Ik heb een grondrecht" is leuk, maar iedereen heeft grondrechten. Het grondrecht is trouwens:
      "Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam. "

Kortom, zodra er een wet is die vaccinatie-plicht regelt mag het gewoon.

Volgens mij zit je in een bubbel qua informatie. Het gaat niet om verspreiding, het gaat om het beperken van ernstig ziek worden. Mensen die zich niet laten vaccineren worden ernstiger ziek. Dit geldt ook voor jongeren, maar in mindere mate. Het wordt een endemische ziekte, wat inhoudt dat het rond blijft gaan.

Maar nogmaals, het gaat bij een vaccinatieplicht niet om een welles-nietes-discussie, maar om of lichamelijke integriteit onaantastbaar is. En het antwoord daarop is eenvoudigweg neen, het mag aangetast worden, als de eerste en tweede kamer dat goed vinden.

Ook in de grondwet trouwens:
      "De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid. "

Dus tsja, het is een afweging tussen twee grondrechten.

Ik sprak onlangs een oude vriend die in Belgie woont. Veel Belgen vragen zich af waarom wij in Nederland eerst zelf op onderzoek moeten gaan voordat men de regering serieus neemt. Hij zegt: "Als hier in Belgie iets van de regering niet mag, dan houden we ons keurig aan de regels. Waarom doen jullie dat in het algemeen niet?". Ik vind dat hij ergens wel een punt heeft.

Onlangs ging half Nederland massaal shoppen in Antwerpen. De Belgen stoorden zich daar enorm aan. En het klopt naar mijn idee niet. Dan heb je schijt aan de regels in eigen land. En zo zie ik hier in winkels, supermarkten en op de markt dat bijna iedereen schijt heeft aan de anderhalve meter maatregel. En er wordt ook niet ingegrepen. Ik zie mensen die demonstratief de supermarkt in gaan zonder mondkapje. En mensen maar huilen en huilen dat ze hun vrijheid terugwillen. Tja, de een verpest het wel voor de ander.

Ik ben zeker weten voor een vaccinatieplicht. Twee weken geleden heb ik de boosterprik gehaald. Afgelopen zaterdag was ik op een kinderverjaardag. De jarige bleek corona te hebben. Iedereen in paniek. Maar ik heb meer dan een week geleden booster gehaald, dus dan wordt je vrijgesteld van testen en quarentaine. Ik kan je zeggen... Dat voelt enorm prettig. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken als het makkelijk kan. Laten we een voorbeeld nemen aan onze buurlanden en de rest van Europa. Daar ligt de vaccinatiegraad veel hoger. En waarom? Ik vrees omdat ze in andere landen niet zo eigenwijs zijn als Nederlanders.

Pascal-Manu de Belgen stoorden zich daar aan?, het waren vorig jaar juist de Belgen die in NL naar de pretparken en winkels kwamen juist omdat daar alles dicht was en hier alles open…

Brengt me gelijk op een ander punt de EU heeft gefaald in de aanpak van covid, als vanaf begin af aan er Europeesch opgetreden was, dus overal de zelfde regels had je dit soort dingen niet gehad.

Vaccinatieplicht? Het is bewezen hoe meer druk je legt op de vaccinatiekeuze hoe minder effectief dit is, laat wat dat betreft (en dat betekend in het algemeen voor iedereen) iedereen in zijn waarde en laat de beslissing bij de mensen zelf liggen, zorg wel voor goede voorlichting zodat mensen het gevoel krijgen dat ze moreel verplicht zijn en dat vaccineren de enige uitweg is, maar de beslissing zou ten alle tijde bij de bevolking zelf moeten liggen.

Het is een groot goed dat er vaccins zijn en iedereen zou dit wat mij betreft ook moeten nemen, maar door het verplichten werk je o.a de wappies en de comploten alleen maar in de hand.

Eerder haalde ik ook al het zwalkende beleid aan: begin met de mondkapjes, overheid en OMT hebben half jaar lang geroepen voegt niks toe, ineens moesten we allemaal mondkapjes op, in september mochten ze ook allemaal weer weg, en nu moeten we ze weer allemaal op 3 tot 4 discussiepunten waarop de discussie los barste… terwijl in Duitsland en andere landen vanaf begin af aan de mondkapjes zijn ingevoerd en feitelijk niet weg zijn geweest.

De overheid laat door dit soort acties veel en veel te veel ruimte voor discussie binnen het kabinet maar zeker ook maatschappelijk.

En dan heb ik het nog niet eens over acties als de “routekaart” waar al vanaf geweken werd terwijl de inkt niet niet droog was…

Pascal-Manu Hij zegt: "Als hier in Belgie iets van de regering niet mag, dan houden we ons keurig aan de regels. Waarom doen jullie dat in het algemeen niet?"

In Nederland is het antwoord meestal: 'Ja maar, ... '

Eftelingpanda het waren vorig jaar juist de Belgen die in NL naar de pretparken en winkels kwamen juist omdat daar alles dicht was en hier alles open…

Ik vermoed dat het voornamelijk aan gedrag ligt. Afstand houden, mondkapjes dragen.. Daar zijn de Belgen namelijk wel goed in.

Dave_coaster Ik meen mij nog te herinneren dat het eerst 70%, daarna 80% was.

Ga je onderzoek eens doen, op de juiste websites vind je wel de argumenten waarom dit steeds omhoog is bijgesteld.

Michael Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, omdat er in mijn ogen best wel (onnodig) hard wordt 'gediscussieerd' en het volgens mij helemaal niet zo zwart/wit is als er hier wordt gesuggereerd, maar hier wilde ik toch wel even op reageren. Als er door @Spiegelbeeld wordt gezegd dat je zelf je onderzoek moet doen en dat hij het niet voor ons gaat doen, is de wereld te klein, maar zelf mag je het wel zeggen? Dat klopt in mijn ogen niet.

Nu ik er toch ben, ik heb op het moment zelf COVID, waarschijnlijk de omikron variant, en ik ben er 2 dagen een beetje ziek van geweest, maar inmiddels ben ik weer beter. Ondanks alles moet ik nog wel 4 dagen thuisblijven, dat vind ik prima, ik ben bereid ver te gaan voor de volksgezondheid, maar ik vraag me wel erg af of het nog nodig is. We zien torenhoge getallen, maar dat komt voornamelijk doordat we nog steeds iedereen die ziek is getest willen hebben, omikron is sneller te krijgen, dus ja, dan moet je ook niet raar opkijken van hogere getallen. De getallen die er écht toe doen, namelijk de ziekenhuisbezetting, de IC-bezetting en het aantal sterfgevallen nemen gestaag af.

Ik denk dat we vooral gezond verstand moeten gebruiken. Dat wil zeggen, ben je ziek, dan laat je je testen, of je blijft gewoon thuis, totdat je weer beter bent. Ben je niet ziek dan ga je naar school, aan het werk, sporten enzovoort. Ik weet dat je het dan wel bij je kan dragen en anderen kan besmetten, maar met de huidige milde variant en de relatief hoge vaccinatiegraad kunnen we redelijk wat risico nemen.

Blijkt er een heftigere variant op komst (wat door de meeste mensen die er veel verstand van hebben als onwaarschijnlijk wordt beschouwd), dan kunnen we weer gaan nadenken over lockdowns, quarantaineplichten en in het uiterste geval vaccinatieplichten (als je iets verplicht zijn bepaalde mensen gauw minder bereid om het te doen, ik weet ook niet waarom, maar zo zitten sommigen in elkaar, van kinds af aan al).

BasD Dat klopt in mijn ogen niet.

Dat klopt ook niet, maar ook ik ben lerende en zeggen dat mensen zelf hun onderzoek moeten doen is veel makkelijker discussiëren om een punt te maken. Dus ik heb geleerd van de beste en mij dat eigen gemaakt. Maar ik zal werken aan mijn sarcasme als ik ergens op reageer of het er expliciet bij gaan vermelden dat dit met een knipoog gelezen moet worden.

• Njit vindt dit leuk.

Michael Wat BasD zegt.. maar dan nog: Het scenario: afgelopen voorjaar een vaccinatieplicht, nu nog steeds een lockdown is gewoon aanwezig. Die kan je op geen enkele manier uitsluiten. Daarom is een vaccinatieplicht, of een indirecte vaccinatieplicht simpelweg een domme actie. Want als het nu kan.. dan kan het in de toekomst ook bij andere ziektes.. je begeeft je dan op een hellend vlak.

Als een ander land het verwacht van toeristen is het iets anders.. dan heb je de keuze om dat land niet te bezoeken.

Dave_coaster Bovendien wil ik niet aan een jarenlang Pfizer abonnement vastzitten, terwijl ik niet eens weet wat de mogelijke langere termijn bijwerkingen zijn.

Hoef je ook niet, er is nu een middel op de markt die gebruikt maakt van bekende en bestaande bestanddelen zonder MRNA toestanden, en daar zijn al jaren de bijwerkingen van bekend, dus mocht je een prik overwegen dan zou je dat met dat andere middel kunnen doen.

_Arjan_ Want als het nu kan.. dan kan het in de toekomst ook bij andere ziektes.. je begeeft je dan op een hellend vlak.

Waarom is dat een hellend vlak? Als vaccinaties in proportionaliteit zijn tot het gewenste effect dan is dat voor elke mogelijke ziekte toch gewoon het overwegen waard?

_Arjan_ Daarom is een vaccinatieplicht, of een indirecte vaccinatieplicht simpelweg een domme actie

Ik wil hier graag op reageren en ik ga nu even heel persoonlijk worden.

Zelf heb ik al een lange tijd iets onder de leden. Ik heb al maanden zwarte ontlasting, mijn bloedwaardes zijn niet goed, ik heb enorm veel last van specifieke pijnen in mijn gehele buik. Ik heb vorige week vrijdag pas het eerste onderzoek kunnen doen. Dat was een maagonderzoek. Daaruit kwam dat ik een bacteriële infectie heb dat maagkanker kan veroorzaken. Ik heb gelukkig geen maagkanker. Maar wat ze wel hebben gevonden, verklaart de bloedingen niet. 2 februari a.s. vindt er pas een darmonderzoek plaats. Maar dit gehele proces heeft maanden geduurd omdat er simpelweg geen artsen beschikbaar waren om mij eerder te kunnen onderzoeken. En ze hebben mij zelfs nog als urgent opgegeven en mij eerder laten onderzoeken, maar alsnog duurde dit maanden. En jongens, dit geld niet alleen voor mij, maar voor duizenden andere Nederlanders die niet onderzocht kunnen worden, geen chemo kunnen krijgen en belangrijke operaties die niet plaats kunnen vinden. Dat is al ernstig genoeg. Ik vind dat er daarom een lijn getrokken moet worden. En dat is naar mijn mening toch verplicht vaccineren. Tenslotte wil je ook het beste voor je medemens, toch?

Hoe het verder met me gaat? Ik schijt niet alleen bloed, maar ook nog eens 7 kleuren stront van de angst. Want ik heb maandenlang zitten zeuren om onderzoeken. En er is niemand die je daar voor aansprakelijk kunt stellen, want tja.. COVID patienten in het ziekenhuis en op de IC's kregen/krijgen nu eenmaal voorrang. Gelukkig is het rustiger in de ziekenhuizen, maar alsnog lopen ze met flinke achterstanden.

Pascal-Manu Hoe het verder met me gaat?

Wat heftig om mee te maken en wat dapper om je zo kwetsbaar op te stellen op het forum! En ik snap je frustratie goed dat je dan moet wachten vanwege de dreigende infarct in de zorg. Het zijn echt gitzwarte scenario’s in de zorg en we hebben een stuwmeer vol met uitgestelde zorg die allemaal nog ingehaald moet worden. Hopelijk draagt jouw verhaal bij om mensen het besef te geven dat “gooi alles open en leer er maar mee leven” niet zo eenvoudig is als gezegd wordt.

Ik hoop dat je de goede zorg gaat krijgen, ze de oorzaak gevonden krijgen en ze je kunnen helpen met je klachten!

Pascal-Manu Dapper dat je je verhaal deelt met ons, daar heb ik alleen maar diep respect voor.
                      Verplicht vaccineren is denk ik niet de oplossing, dit omdat het virus gewoon nog overgedragen kan worden.
                      Ja natuurlijk is de kans groot dat het virus minder impactvol zal zijn maar het haalt Covid niet weg uit de wereld.

Ik ben van mening dat mensen niet willens en wetens de problemen moeten opzoeken of denken dat de regels niet voor hun gelden.
                      Heb je covid klachten blijf thuis met je giechel ga in quarantine en vermijd contact met andere mensen.
                      Handen wassen, mondkapje dragen en noem alle spelregels maar op zijn niet zaligmakend maar dragen wel bij aan het verminderen van het overdragen van covid.
                      En hoe minder overdracht van het virus, hoe kleiner de groep word die covid heeft en dus de zorg dan ook weer de normale taken kan hervatten en dat mensen met ernstige aandoeningen niet maanden moeten wachten om maar eens eindelijk geholpen te kunnen worden.
                      Zo moeilijk lijkt mij dat toch niet allemaal, maar ja krijg maar eens alle neuzen dezelfde kant op, een godsonmogelijke taak, maar met een beetje goede wil moet het toch te doen zijn?

Pascal-Manu Maar dit gehele proces heeft maanden geduurd omdat er simpelweg geen artsen beschikbaar waren om mij eerder te kunnen onderzoeken.

Dat is toch niet de fout van ongevaccineerden? Dat is een fout in de zorg. Artsen die jou moeten onderzoeken hebben simpelweg niks met Covid te maken. Maar omdat er heel veel mis is in de zorg krijg je zulke situaties. Waarom krijgt iemand met Covid voorrang?

Sterkte in ieder geval, heb een soortgelijk iets meegemaakt en dat is zeker geen pretje. Gelukkig weer de oude. 😊

Michael Wat heftig om mee te maken en wat dapper om je zo kwetsbaar op te stellen op het forum!

Dankjewel Michael. Jouw woorden doen met enorm goed.

Ik vind het niet makkelijk om open te zijn. Aan de andere kant denk ik: "Ik heb niets te verliezen want niemand hier op het forum kent mij persoonlijk". Maar ik lees zulke heftige reacties van forum leden. Er is namelijk ook een andere kant. Wat jij ook aangeeft: "Hopelijk draagt jouw verhaal bij om mensen het besef te geven dat “gooi alles open en leer er maar mee leven” niet zo eenvoudig is als gezegd wordt". Dat was ook mijn doel om open te zijn. Niet om zielig gevonden te worden, maar wel om de ernst in te laten zien dat bepaalde dingen niet zo makkelijk gaan zoals hier door enkelen gesugureerd wordt.

Er zijn met mij duizenden andere Nederlanders (maar ook miljoenen mensen op deze wereld) die nu niet de zorg krijgen die ze verdienen. Mensen sterven onnodig (niet eens aan COVID) of hun gezondheid verslechterd. Ik hoef ook niet te herhalen hoe dat komt. Ik ga er van uit dat men hier zelf ook op komt.

Het gaat er bij mij niet in dat COVID een gewone griep is. Het heeft veel meer ellende veroorzaakt dan bijv. de griep. Natuurlijk sterven er jaarlijks honderden aan de griep. Maar niet duizenden zoals de afgelopen twee jaar gebeurd is door COVID. Door de griep zijn de IC's nooit overvol geraakt.

Hopelijk verzwakt het virus zich nu sneller. Tenslotte is het Omrikon een variant die wel erg besmettelijk is, maar men wordt er gelukkig niet zo ziek van in vergelijking met andere varianten. Laat het alsjeblieft zo zijn dat het verzwakt. Dan kunnen we hopelijk allemaal weer een normaal leven leiden. Maar dat helpt alleen wanneer iedereen mee werkt en niet hun koppen in het zand steken en ontkennen dat COVID er is, of het afdoen als een griep. Want dat is het niet.

ArcovandenBroek Maar omdat er heel veel mis is in de zorg krijg je zulke situaties. Waarom krijgt iemand met Covid voorrang?

Ik vind dat een hele lastige. We weten allemaal dat er duizenden COVID patienten lagen in het ziekenhuis. Tevens zijn er duizenden gestorven. Waarschijnlijk waren alle handjes nodig om deze patienten te kunnen helpen. En natuurlijk is het ergens fout gegaan. Ik ontken zeker niet dat het klote is dat er flink bezuinigd is op de zorg in ons land. Of ze daar op terug gekomen zijn, valt nog te bezien. Maar het is inderdaad goed fout gegaan. Schade is moeilijk te herstellen..

Pascal-Manu Het gaat er bij mij niet in dat COVID een gewone griep is. Het heeft veel meer ellende veroorzaakt dan bijv. de griep. Natuurlijk sterven er jaarlijks honderden aan de griep. Maar niet duizenden zoals de afgelopen twee jaar gebeurd is door COVID. Door de griep zijn de IC's nooit overvol geraakt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Griep#:~:text=tot%20650.000%20doden.-,In%20Nederland,direct%20of%20indirect%20aan%20griep.

Totaal niet waar dus, bekijk deze pagina maar eens goed.

Pascal-Manu Respect voor je verhaal en uiteraard alle sterkte toegewenst! Het is gewoon spijtig dat de zorg afgelopen 10 jaar zo is afgebouwd kwa IC bedden en ziekenhuizen dat de reguliere zorg niet meer door kan gaan, als er door wat voor omstandigheid dan ook wat meer mensen in het ziekenhuis liggen.