Michael Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, omdat er in mijn ogen best wel (onnodig) hard wordt 'gediscussieerd' en het volgens mij helemaal niet zo zwart/wit is als er hier wordt gesuggereerd, maar hier wilde ik toch wel even op reageren. Als er door @Spiegelbeeld wordt gezegd dat je zelf je onderzoek moet doen en dat hij het niet voor ons gaat doen, is de wereld te klein, maar zelf mag je het wel zeggen? Dat klopt in mijn ogen niet.
Nu ik er toch ben, ik heb op het moment zelf COVID, waarschijnlijk de omikron variant, en ik ben er 2 dagen een beetje ziek van geweest, maar inmiddels ben ik weer beter. Ondanks alles moet ik nog wel 4 dagen thuisblijven, dat vind ik prima, ik ben bereid ver te gaan voor de volksgezondheid, maar ik vraag me wel erg af of het nog nodig is. We zien torenhoge getallen, maar dat komt voornamelijk doordat we nog steeds iedereen die ziek is getest willen hebben, omikron is sneller te krijgen, dus ja, dan moet je ook niet raar opkijken van hogere getallen. De getallen die er écht toe doen, namelijk de ziekenhuisbezetting, de IC-bezetting en het aantal sterfgevallen nemen gestaag af.
Ik denk dat we vooral gezond verstand moeten gebruiken. Dat wil zeggen, ben je ziek, dan laat je je testen, of je blijft gewoon thuis, totdat je weer beter bent. Ben je niet ziek dan ga je naar school, aan het werk, sporten enzovoort. Ik weet dat je het dan wel bij je kan dragen en anderen kan besmetten, maar met de huidige milde variant en de relatief hoge vaccinatiegraad kunnen we redelijk wat risico nemen.
Blijkt er een heftigere variant op komst (wat door de meeste mensen die er veel verstand van hebben als onwaarschijnlijk wordt beschouwd), dan kunnen we weer gaan nadenken over lockdowns, quarantaineplichten en in het uiterste geval vaccinatieplichten (als je iets verplicht zijn bepaalde mensen gauw minder bereid om het te doen, ik weet ook niet waarom, maar zo zitten sommigen in elkaar, van kinds af aan al).