Dave_coaster Lichamelijke integriteit. Leuk, wat betekent dat?
Betekent dat dat ik beschermd wordt tegen inbreuken op mijn lichamelijke integriteit zoals:
- Overmatige walmen van parfum
- Uitlaatgassen
- Mee-roken
- iemand die een duw geeft in de supermarkt (want haast)
Oh wacht, op één of andere manier bestaat lichamelijke integriteit helemaal niet als moreel recht, behalve als er een reden gevonden moet worden om tegen de stroom in te gaan. Het is goed om zelf na te denken, maar denk dan ook na.
Rechten van het individu tegenover rechten van anderen/de gemeenschap worden altijd gewogen. Sterker nog, dillemma's worden pas interessant als rechten tegenover elkaar staan.
Het is het recht van de roker, vs mijn recht om geen longkanker te krijgen als mee-roker.
Het recht van de automobilist om op z'n werk te komen tegenover het recht van het kind om veilig naar school te komen.
Het recht op je eigen bezit, tegenover het recht op gezondheidszorg, ook al kan iemand dat niet betalen (dus belasting)
Lichamelijke integriteit bestaat niet, dus het is onzinnig om het als argument te gebruiken. Om dan willekeurig te doen alsof die mini-naald van de corona-prik ineens zo'n ander ding is, dat kan er bij mij echt niet in.