Eftelingpanda Leer met Covid leven.... of ga van lockdown naar lockdown, de keuze is aan ons zelf...
Ik ben regelmatig in een recalcitrante bui en mopper dan dat ik er klaar mee ben en dat het genoeg is en dat we ons niet moeten laten gijzelen door het risico dat er nog "maar" een paar duizend doden moeten vallen.
Maar als ik dan nadenk dat we een zorginfarct krijgen door de grote toestroom aan patiënten indien we alle maatregelen loslaten. En als ik me dan bedenk dat je nét zal zien dat ik op dat moment om welke reden dan ook medische hulp nodig zou hebben en die op dat moment niet krijg, dan weet ik dat alle maatregelen loslaten toch voor mij ook niet wenselijk is.
Want behalve alle ongevaccineerden COVID-zorg ontnemen heb ik geen oplossing voor het voorkomen van die zorginfarct en geen arts zal terecht die keuze durven te nemen óm zorg uit te sluiten.
We moeten vanzelf met COVID gaan leven en met de Omnicron ben ik zeer hoopvol dát dat moment gaat aanbreken.
Maar laten we even geduld hebben wat de immense stijging aan besmettingen voor gevolg heeft, voordat we de maatschappij ontwrichten met een overbelast zorgsysteem.
Want zolang daar geen oplossing voor is en ook ik het risico loop dat ik niet voor zorg terecht kan omdat de ziekenhuizen overbelast zijn heb ik toch liever wat voorzichtigheid.
Met die kanttekening dat de huidige lockdown me wel een stap te ver is, maar dat vond ik ook van het loslaten van de 1,5 meter en mondkapjes in het najaar, hoe een hekel ik ook aan die laatste dingen heb.
Had wat voorzichtiger de winter in gegaan als een Duitsland en we hadden nu alles met wat beperkingen wel open kunnen hebben.
Overigens kan Omnicron best voor een heel ander probleem zorgen, je ziet het nu al aan de scholen die één voor één moeten sluiten/in quarantaine moeten. Ook al lijkt deze variant veel meer op een onschuldige griep, de hoge besmettingsgraad i.c.m. dat het voor velen nog steeds een nieuwe ziekte is kan wel eens een heel hoog ziekteverzuim opleveren. Zo hoog dat bedrijven hun dienstverlening zeer sterk moet afbouwen of zelfs tijdelijk moeten sluiten.
Het is een bittere pil waar we even door moeten en het zal hopelijk allemaal wel meevallen als we de hoopgevende cijfers uit Denemarken en UK zien (waar 'voorzichtig'de eerste golf van Omnicron al op zijn retour lijkt), maar het is wel een risico waar volgens mij nog weinig besef over is...