Spiegelbeeld Iedere nieuwe variant is besmettelijker, ook is de nieuwe variant minder gevaarlijk.
Twee uitspraken die allebei niet kloppen. Ik zal uitleggen waarom:
Het virus muteert duizenden keer per dag, misschien wel per uur. Het zijn simpelweg kopieerfouten bij de gastheer. Het gros van al die variaties zijn klein en niet significant. Toch kan je met zo een kopietje iemand anders besmetten als je te lang te dicht contact hebt gehad. Zo een variant hoeft niet besmettelijker te zijn dan de variant waarmee de gastheer besmet is geraakt. MAAR, en ik ben er vrij zeker zijn dat dit is wat je bedoeld, een variant die niet besmettelijker is als de huidige dominante variant (Delta) kan onmogelijk de dominante variant worden simpelweg omdat de meest besmettelijke variant sneller nieuwe gastheren weet te vinden om zich voor te planten.
En dan dat nieuwe varianten minder gevaarlijk worden. Het is inderdaad een soort patroon (ik dacht vooral bij Influenza virussen) dat wanneer een virus besmettelijker is hij ook minder gevaarlijk wordt. De logica is dat virussen een gastheer nodig hebben. En wanneer een virus zijn gastheer redelijk vlot het loodje laat leggen (zoals bijvoorbeeld ebola) dan heeft het virus ook zelf moeite om een nieuwe gastheer te vinden. Dus zie je inderdaad een samenhang tussen toename besmettelijkheid en impact op hoe ziek je wordt. Echter, dit is geen vaststaand gegeven. En we zullen bij deze nieuwe variant uit Zuid Afrika moeten afwachten wat het doet qua ziektebeeld en sterftecijfers. Daarvoor weten we simpelweg nog veel te weinig over deze mutatie.
Maar dat deze mutatie in een enorm tempo Delta eruit duwt zegt veel over de besmettelijkheid van dit virus.