Tonnie Ik vind het echt schitterend om te zien hoe veel mensen nu een excuus zoeken "buiten hun eigen straatje"
De vraag is of het complete schuld in de schoenen schuiven bij scholen zo terecht is.
Ik denk dat de impact van scholen (volledig) sluiten veel groter is dan de ziekte kans voor kinderen. Verder is het wel zo dat hierover nagedacht moet worden. Dat was ook gisteren in Nieuwsuur, we moeten niet denken over of scholen open of dicht moeten, maar hoe we de besmettingskans kunnen verkleinen. Denk daarbij aan de ventilatie, lesgeven in kleinere groepen, meer ruimte, buiten lessen, we moeten hierin creatiever worden.
De keuzes kunnen niet meer echt zwart/wit zijn, want de impact op de toekomst van een hele generatie staat op het spel.
Zoals je zelf vroeger ook hebt gemerkt, het samenwerken op school en het samen leren zorgt er niet alleen voor dat je de sommen kent, maar ook dat je omgangsvormen leert en een bredere blik krijgt op de wereld. Dat gaat gewoon minder als je thuis zit en met een webcam de wereld in moet kijken. Dus nee, ondanks dat er veel besmettingen zijn op scholen zie ik sluiting niet als oplossing.
Maar dat heb ik met meer sluitingen 🙂
Ik twijfel erg over de sluiting van de horeca en entertainment. Als je nu kijkt naar de besmettingscijfers, en ik vond het een pittige om door die CSV heen te struinen maar als ik kijk, in welke regio ook, zijn de meeste besmettingen in huis, van familie/vrienden of op school. De horeca telt ook mee, maar het is van de total cijfers denk 5% van de besmettingen.
Een significant aantal, 5% van 23.000 is alsnog 1150 gevallen per dag.
Maar eigenlijk is bij al die cijfers altijd het aantal binnenshuis en van familie/vrienden besmettingen groter dan die in de horeca. Ik vraag me af, wanneer we de horeca sluiten, dat we daarmee niet veroorzaken dat mensen juist meer direct bij elkaar op bezoek gaan en daarmee de thuisbesmettingen omhoog gooien. Zeker in dit seizoen, en na een kerst die vorig jaar voor veel mensen hun gevoel aardig in het water is gevallen, twijfel ik of we door horeca te sluiten niet mensen just naar huis jagen waar iedereen met hun handen in hetzelfde schaaltje borrelnoten zit te grabbelen en de ventilatie waarschijnlijk beroerder is dan in de horeca . . . zeker met de gestegen gasprijzen.
Ik vraag me dus af of de draagkracht voor inperkingen er nog is, en of de makkelijkere keuze van bijvoorbeeld horeca en entertainment sluiten niet een averechts effect gaat hebben omdat er dus meer mensen bij elkaar thuis op bezoek gaat.
Tonnie Het is een kleine moeite maar kan er voor zorgen dat wij met zn alle gewoon meer vrijheden behouden.
Ik heb laatste 3,5 uur met zo'n kappie in het OV gezeten, en dan ben je er wel echt klaar mee en wordt je er ook daas van, althans, ik wel, maar wat Tonnie zegt, liever dat dan alleen nog maar thuis mogen zitten.