De situatie begint steeds lastiger te worden. Eerder dag groeien voor- en tegenstanders van het coronabeleid steeds verder uit elkaar en het zal nog jaren na deze epidemie duren voordat die balans weer hersteld is.
Zelf twijfel ik niet aan de situatie. Er gaat een virus rond. Het virus heeft een hoge besmettelijkheidsgraad en maakt onder besmette mensen veel dodelijke slachtoffers. We kunnen gelukkig wel inschatten wie er in een hogere risicogroep zit en wie niet, waardoor we weten dat het voor mij en waarschijnlijk vele hier op het forum geen hele ernstige ziekte is. Toch kan ik, net als eigenlijk iedereen, maar beter zorgen dat we het virus niet oplopen of verder verspreiden. Om dat voor elkaar te krijgen, nemen we maatregelen. Vaccinaties werken in het tegengaan van een virus. Ik heb mij daarom laten vaccineren omdat ik corona zelf niet op wil lopen, maar dit ook niet aan iemand anders wil doorgeven. Ik ben zelf van mening dat iedereen zich zou moeten laten vaccineren. Zo niet voor jezelf, dan voor onze volksgezondheid. Ik vind ook dat als je geen medische reden hebt, er geen goed argument is om dit niet te doen. Dit zou allemaal uit de mensen zelf moeten komen overigens. De regering moet vaccinaties niet verplicht stellen. Maar goed, dat is mijn visie.
Hoewel ik het niet met elke beslissing in Den Haag eens ben, ben ik wel blij dat we een regering hebben die maatregelen neemt. Je ziet eigenlijk dat het overal waar dit niet gebeurd(e) (denk aan Brazilië of bepaalde staten van de VS), de situatie snel uit de hand liep. Ook heb ik er vertrouwen in dat deze maatregelen tijdelijk zijn en zodra we de juiste manier gevonden hebben om met het virus om te gaan, we onze vrijheden weer terug krijgen. Ik heb er geen problemen mee om een QR-code te laten zien in een restaurant, bioscoop of bij een pretpark. Ik wil immers dat soort plekken ook weten dat ik mij niet druk hoef te maken om andere mensen om mij heen.
Ik kijk echter wel een beetje met argusogen naar de toekomst. Ik geloof niet dat personen als Mark Rutte en Hugo de Jonge uit zijn op totale macht, maar als zij nu in deze tijd bepaalde wetten aannemen zouden die in de toekomst wellicht wel daarvoor gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan een vaccinatieplicht. Daar ben ik tegen.
Een beetje extremer voorbeeld hebben we in Turkije gezien. Erdogan heeft daar de macht naar zich toegetrokken terwijl zijn termijn als Premier eigenlijk al volledig uitgezeten was. Hij kreeg hiervoor genoeg steun van de Turken, wat ergens natuurlijk hun democratische recht is. De situatie is nu alleen wel zo dat de Turken nooit meer van Erdogan en zijn partij af komen. Daar is zowat weer een revolutie voor nodig.
We moeten nu gepaste maatregelen nemen. Rutte is Erdogan niet, ze moeten in Den Haag nu niet een basis neerleggen waar een toekomstige Nederlandse Erdogan op door kan bouwen.
Ook ben ik geen fan van de 2G regel. Nu is iedereen in staat om een QR-code te krijgen. Met de 2G regel ga je ongevaccineerden echt buitensluiten van het dagelijks leven. Een 1G regel (alle mensen testen) zie ik ook niet zo zitten, maar zou wel een eerlijke oplossing zijn.
Persoonlijk zou ik zelf een andere rigoureuze beslissing nemen. Als mensen zich niet laten vaccineren, dan moeten ze ook de gevolgen hiervan zelf dragen. Denk bijvoorbeeld dat je niet meer verzekerd bent voor corona gerelateerde medische kosten als je als niet gevaccineerd bent. En mocht het code zwart zijn in het ziekenhuis, dan worden de ongevaccineerden als eerste geweigerd. Dit zijn harde woorden, dat weet ik. Ze zullen op sommige punten ook tegen de ethiek van de medische zorg in gaan, dus ik denk niet dat het er van gaat komen. Ik laat die beslissing over aan Den Haag en de zorg.
Ik begin zelf de maatregelen onderhand goed zat te worden in ieder geval. Als ik de cijfers bekijk, dan zijn het voornamelijk de ongevaccineerden die ervoor zorgen dat onze ziekenhuizen weer vol liggen. Dat had nergens voor nodig geweest, maar ik weet ook dat ik die groep daar niet van ga overtuigen. Het zij zo.
Tot zover mijn gedachtes over de corona-situatie van de laatste tijd.