Jules In Nederland moeten de basisscholen weer open over drie weken, las ik? Maar tegelijkertijd zijn alle evenementen deze zomer afgelast en is er ook geen voetbal in lege stadions mogelijk. Daar zet ik vraagtekens bij, omdat dat eerste toch niet strookt met de wetenschap achter dat laatste. Als je zorgen hebt, waarom dan de scholen open?
Buiten dat kinderen gek genoeg vele malen minder "vatbaar" lijken te zijn, zijn ze bij besmetting ook vele malen minder ziek dan de oudere groepen.
Daarnaast is een basis school vaak een vrij "lokale" aangelegenheid, op de scholen hier in de buurt zitten er per locatie vaak rond de 100 in meerdere groepen verdeeld die allemaal "uit deze wijk" komen.
Zou er daadwerkelijk toch een grote verspreiding plaatsvinden is dit daarom enorm snel te isoleren.
Hoe leuk festivals ook zijn, tussen scholen en festivals zitten nog zeer veel beroepsgroepen met een mega impact, hierdoor is een Festival een tikkeltje lomp gesteld iets wat "achteraan" in de keten staat van weer open gaan.
Daarnaast kunnen zeker grote (maar ook kleine ) festivals niet "snel schakelen" doordat er veel planning/vergunningen etc aan vooraf gaat, deze hebben dus niets aan "over 3 weken kijken we het weer aan"
deze hebben concreet duidelijkheid nodig.
En vanuit het oogpunt van verspreiding, een festival met 10.000+ man die overal en nergens vandaan komen, intens op elkaars lip zitten om weer overal heen te gaan lijkt mij niet heel wenselijk voorlopig.