Mooie reacties in dit topic! (en wel soort van wat ik voor ogen had ๐ )
Convival Waarom zou je je niet aan de wet gaan houden?
Hjalmar Sorry, maar als de vlieg industrie moet aanpassen naar het verwachtte klimaatdoel, dan jij als single automobilist ook.
20cent Of het echt veiliger en ook nog eens beter voor het milieu is, kan ik met mijn kennis niet genoeg verdedigen, maar je zou zeggen dat die eerste twee al overtuigend genoeg zouden moeten zijn om je gewoon te houden aan de regels.
Uiteindelijk ben ik gewoon prima voorstander van een snelheidsverlaging overdag, met een kleine kanttekening. Ik houd mij doorgaans namelijk gewoon aan de snelheid, + 10 km/uur. Kortom, mag ik 130, dan rijd ik vaak 140. Mag ik 100, dan rijd ik 110. Dit komt vooral voort uit mijn eigen ergernissen achter het stuur: als iemand voor mij 90/95 rijdt terwijl die 100 mag, dan loop ik me al weer helemaal op te vreten. Dan zorg ik liever dat ik ten minste de maximumsnelheid rijd, zodat een ander zich niet aan mij ergert.
Daar komt nog bij dat ik vanuit praktisch oogpunt zelfs graag 100 rijd, onder voorwaarde dat ik in mijn eigen auto zit. Dat is namelijk een wat oudere Renault Clio, en met 120+ km/uur zie ik de brandstofmeter (en de portemonnee) zienderogen kelderen. Om nog maar te zwijgen van de oncomfortabele herrie die de turboloze 1.2 in het vooronder maakt.
Ik moet echter wel toegeven dat als ik in een dikke audi, een stevige volvo of ander vergelijkbaar merk de versnelling in z'n zes zet, ik met groot plezier eventjes het gas intrap hoor. Maar dat is vooral een kwestie van 'even' je rijplezier wat ruimte geven, al strookt dat inderdaad niet helemaal met de wettelijke voorschriften.
Maar voor mezelf? Mijn portemonnee? Mijn uitstoot? 100 overdag is prima. Tegenwoordig komt het vaak genoeg voor dat harder dan 100 al niet eens meer kan vanwege de drukte.
Trouwens, even ter informatie: rij je straks 130 waar je maar 100 mag? Dat gaat je โฌ253,- (incl. administratie) kosten. Gewoon even een kleine heads-up voor de verstokte hardrijders onder ons ๐