Michael Als je aan die mensen vraagt of ze op een treurige winterdag in februari willen gaan omdat het dan een paar euro goedkoper is zeggen ze waarschijnlijk massaal nee.
Daarom schrijf ik ook dat met de huidige verschillen het voor weinig mensen een punt is, je geeft het zelf al aan "voor een paar euro", daarnaast heb ik nooit gezegd dat iedereen stuurbaar is, maar er is zeker een significant deel van de bezoekers die er gevoelig voor kan zijn.
Daarnaast zullen off-season kaartjes die echt fors goedkoper zijn ook weer mensen trekken die nu de Efteling net te duur vinden en daarom niet gaan, dat is ook een vorm van gasten sturing, en geeft op je rustige dagen wel weer meer bezoekers die je anders niet had gehad, en zou ook mensen over de streep kunnen trekken om een 2e bezoekje te doen off-season ipv de "een keer per jaar naar de Efteling"
Kortingsacties werken, dat is gewoonweg bewezen.
Je zag het afgelopen naseizoen, de Efteling kwam vrij onverwacht met een forse kortingsactie, en het was aardig druk die periode.
WDW doet niet anders dan met verschillende prijzen jou te binden aan hun, 1 dag is duur, 14 dagen is per dag goedkoop, en daardoor binden ze je in hun bubbel.
Dat mensen stuurbaar zijn op de prijs van iets wat van boven tot onder in onze samenleving ingebakken zit, dat doen parken, dat doen winkels etc.
Maar nogmaals, de paar euro verschil die er nu in zit zal niet heel veel impact hebben, maar als je het verschil groot genoeg maakt is een fors deel zeker stuurbaar.
Alleen maar flexibele prijzen invoeren om een prijsverhoging af te dekken zie ik nog steeds weinig argumenten voor, het is gewoonweg niet logisch, je gaat dan een systeem invoeren om eenmalig je prijzen verdekt te kunnen verhogen, het jaar erna heeft t al geen effect meer en zit je altijd aan een systeem vast, terwijl eigenlijk iedereen hier eigenlijk vind dat de Nederlandse parken over t algemeen gezien juist erg goedkoop zijn, dus een forse verhoging zou niet eens heel gek zijn.
Daarnaast, elke prijsverhoging van bijvoorbeeld een Efteling haalt ongeveer de landelijke headlines met honderden reacties dat de toegang onbetaalbaar is en de kinderen ook nog een ijsje willen wat helemaal niet meer te betalen is.
Toverland heeft t vind ik best aardig onderbouwd vind ik, de dagen waar ze lang open en/of veel extra entertainment inzetten zijn duurder dan wanneer het park korter/minder open is, daar zit een vrij duidelijke relatie tussen, dat is niet alleen sturen op wanneer mensen komen maar ze ook een eerlijkere prijs voor het aanbod geven.