Oh, discussie over prijsstrategie, dat vind ik leuk, ik moet in dit topic gepost hebben!
Zelf geloof ik wel in de kracht van flexibele prijzen, het is totaal geen gekke gedachte om verschillende periodes in het jaar te zien als aparte markten. Vanwege openingstijden, entertainment, weer, zowel vraag als aanbod verschilt toch wel van tijd tot tijd, dus voor elk van dat kleinere marktje een prijspunt bepalen is niet per se onlogisch op voorhand.
Vind het ook erg simpel om te zeggen dat het een marketingtrucje is. Zoals eerder al aangegeven, dat kan je een keertje doen, de jaren daarna heb je hetzelfde systeem en gaat elke verhoging van 50 cent al breed uitgemeten worden in de media. Neemt natuurlijk niet weg dat het de marketingafdeling prima uitkomt dat de overstap naar zo'n systeem gemaakt wordt en dat zal allicht ook nog wel meespelen, maar lijkt mij zeker niet de enige of doorslaggevende factor hierin.
Ik verwacht dat over de jaren heen het prijsverschil tussen de verschillende soorten wat zal groeien en daardoor ook meer een sturende werking zal gaan krijgen. Uiteraard zal het niet zo zijn dat plotseling op elke dag ongeveer evenveel mensen komen, maar door een relatief klein deel van de mensen in beweging te krijgen, kan het al wel een stuk rustiger aan gaan voelen in het park. En als het prijsverschil groot genoeg is, gaan mensen heus wel op zoek naar een mogelijkheid om op een goedkopere dag te komen. Dus toch maar gaan op die ene studiedag of op een zaterdag in februari om wat geld te kunnen besparen. We blijven immers zuinige Nederlanders. 😉