Niek Dus wat Walibi België doet met Aqualibi, Plopsa met Plopsaqua, Europapark met Rulantica, Slagharen met Mexicana, dat zie jij de Efteling niet kunnen doen? 🤔 Joh, zelfs Hellendoorn heeft een Slidepark en dat werkt schijnbaar!
laprikantan En sowieso kan je je afvragen of de Efteling dat nog wil naast de vraag of ze het kunnen doen. Ik zie geen roei- of kanovijver meer , dat geeft ook wel aan dat wateractiviteiten niet meer echt de focus verdiend.
SylvainDr Wat nou als Plopsa, een PlopsaAqua gaat uitbaten in Efteling Uitrijk. Lijkt mij een prima samenwerking. Er schijnen in het verleden ook gesprekken te zijn geweest. Lijkt mij een interessante ontwikkeling die best wel eens realiteit zou kunnen worden.
wh_k Weet niet of een zwembad binnen het imago en het idee ''natuurpark De Efteling'' past. Op alleen het stukje duurzaamheid zouden ze het idee van een zwemparadijs al van de tafel kunnen vegen. Een degelijk zwembad in het Grand Hotel lijkt me voor nu voldoende.
EDIT: Ik vond nog een oud artikel uit 2014 waarin operationeel directeur Coen Bertens aan fans uitlegd waarom er destijds geen zwemparadijs in de Efteling op de planning stond/staat, waarin hij in mijn inziens een heldere conclusie bespreekt: https://www.looopings.nl/weblog/3047/Wanneer-bouwt-de-Efteling-een-groot-tropisch-zwembad.html
Ik vind het heel interessant om te lezen hoe de meningen uiteenlopen als het gaat over een zwemparadijs. Uiteraard klinkt een dergelijk idee als een zwemparadijs goed. Maar Efteling is dit al jaren aan het onderzoeken. Dat het er tot op heden niet is, wil blijkbaar ook wel iets zeggen. Hieronder wel een impressie van een ontwerp uit de jaren tachtig als idee voor een zwemparadijs:
(BRON: Eftepedia).
https://www.eftepedia.nl/lemma/Waterpaleis
In het nieuwe hotel komt er een zwembad, in Bosrijk is er een zwembad. Laat ze in Loonsche Land ook een zwembad bouwen. Dan blijft zwemmen exclusief voor verblijfsgasten. Als hotelgast lijkt het me wel zalig om na een bezoek aan het park nog even een uurtje te ontspannen in een zwembad. Inderdaad, er zijn zwemparadijzen in andere parken in Europa. Maar bij het lezen van reacties hier las ik ook dat men de entreeprijs van een zwemparadijs te duur vindt, het onderhoud is duur etc. Na dit alles te hebben gelezen lijkt mij persoonlijk een zwemparadijs geen bijzondere toevoeging. Ondanks goeie ideeën die hier geopperd worden, vind ik een zwemparadijs wel afbreuk doen aan de stijl, sfeer- en imago van de Efteling. Persoonlijke mening uiteraard.
wh_k Nieuwe restaurants zijn overigens wel meer dan welkom. Nu het Raveleijn menu qua prijs is gestegen heb je als verblijfsgast naast je hotel/vakantieparkrestaurant enkel nog Pinokkio's Restaurant om te dineren. Een degelijk all-you-can-eat/buffet restaurant zou zeker niet mistaan, evenals een iets luxere optie en wellicht een simpele burgerkeet. Wellicht een mogelijkheid om zoiets te realiseren op de parkeerstrook die bij het park getrokken gaat worden, zodat het gehele entreegebied min-of-meer decor wordt voor dit 'Uitrijk'. Al zal het waarschijnlijker zijn dat het ingetekende stukje ''Uitbreiding verblijfsrecreatie'' hiervoor benut wordt.
In deze- maar in andere topics heb ik er al vaker over gesproken. Het komt misschien over als 'doordrukken' hahaha. Iedereen heeft hele mooie ideeën en spreekt zijn of haar mening uit. Daarom wil ik graag ook nog een keertje 😆. Tenslotte worden niet alle topics of berichten door iedereen gelezen.
Een nieuwe attractie bouwen na het vernieuwen van Spookslot lijkt me geen prioriteit nummer 1. Je moet uiteindelijk iets doen met je verblijfsgast. Zorgen dat ze zich niet vervelen. Ervoor zorgen dat ze op eigen terrein hun geld gaan uitgeven. Voordat ik iets zeg over Disneyparken, wil ik wel zeggen dat ik Efteling niet perse wil meten aan deze parken. Maar de Efteling is inmiddels wel uitgegroeid tot een meerdaags internationaal resort. In geen enkel Disneypark zie je een zwemparadijs. Dit zal ook zijn redenen hebben. Enkel in Magic Kingdom heb je de twee waterparken. Noem nou Downtown Disney (Disneyland Anaheim), Disney Springs (Magic Kingdom), Disney Village (Disneyland Parijs) en Disneytown (Shanghai Disneyland). Daar blijkt een 'Uitrijk' goed te werken. Europapark heeft zelfs iets op kleinere schaal dat goed blijkt te werken (o.a. een vrij toegankelijke bioscoop met meerdere zalen).
We hoeven niet groots te denken, het kan ook bescheiden. Het hoeft niet een heel groot centrum te zijn. maar lekker nog ergens uit eten na sluitingstijd waardoor je niet gebonden bent aan het restaurant bij je verblijfsaccommodatie, nog even die leuke souvenirs kopen na sluitingstijd en 's avonds nog even ontspannen in een bioscoop lijken mij in de eerste instantie grotere behoeftes. Maak het ook aantrekkelijk voor niet-Efteling gasten zoals een Stage Entertainment productie in het theater (dus uitbesteden en nooit meer eigen producties) zodat je mensen van buitenaf kunt lokken naar een voorstelling (en uiteraard naar de Efteling). Mensen kunnen nog voor de voorstelling even wat eten en drinken of een arrangement boeken. Mik je op een bioscoop dan kan er ook voor- of na de film nog ergens gegeten en gedronken worden. Maak dit gebied gewoon vrij toegankelijk (wel hangjongerenproof). Je mikt dan niet alleen op je verblijfsgast maar ook op de externe gast. Het hoeft echt niet zo groot als Disney Village of Disney Springs. Uiteraard zijn steden als Tilburg, Breda en Den Bosch dichtbij om naar de film, theater en uit eten te gaan. Daarom moet het uniek gebouwd worden. Mik daarnaast ook op de zakelijke markt. Congressen, vergaderingen, arrangementen, team building etct.
Mensen die verblijven op campings en vakantieparken in de buurt, zitten daar niet voor niets. Zij doen dat omdat 1; Zij dit in combinatie willen met een dagje Efteling. 2; Het verblijf op Efteling terrein mogelijk te duur is. 3; Verblijven op een camping/vakantiepark leuker is omdat er in de omgeving genoeg te beleven valt. Maar als een commercieel bedrijf zoals Efteling, zou je ook willen profiteren van deze gasten. Laat ze niet direct terug gaan. Probeer ze na sluitingstijd nog even te houden.
Onlangs was er een topic waarin onderzoek gedaan werd naar de populariteit van attracties in de Efteling. Misschien een leuk idee als er een poll/ enquete gemaakt wordt als onderzoek naar waar er behoefte aan is? Ikzelf heb geen flauw idee hoe je zoiets maakt.