Het is een interessante kwestie. Toch kijk ik hoopvoller naar het komende decennium, dan ik in 2010 naar het afgelopen decennium keek. De Efteling heeft de afgelopen 10 jaar laten zien dat ze weer consequent gebruik willen maken van hun eigen, unieke en kenmerkende handtekening in uitbreidingen. Het Efteling-palet is de afgelopen 10 jaar ook succesvol uitgebreid met de meer industriële stijl van Baron 1898 en de meer 'cartoony' sferen van bijvoorbeeld Symbolica en Pinokkio. Hoewel die laatste categorie soms nog op wat commentaar kan rekenen, lijken echte 'missers' als Pandadroom en De Vliegende Hollander verleden tijd.
De spannendste kwestie lijkt inderdaad het bestemmingsplan voor strookrijk te zijn de komende tijd. Ik zie daar nog wel wat beren op de weg, voor 2024 hoeven we Circus Balancé niet te verwachten denk ik. Waar ik dan wél wat vraagtekens bij heb zijn de back-up plannen die de Efteling daar eventueel voor heeft. Max & Moritz ziet er nou niet echt uit alsof het uit een veelomvattend plan komt wat vervanging van de Bob betreft. Ik heb het dan over het implementeren van de attractie in de omgeving en bestaande infrastructuur, iets wat in de Efteling vaker blijft liggen. Uitzonderingen daar gelaten.
Uitbreidingen in de nabije toekomst zullen dus binnen de bestaande parkgrenzen gaan gebeuren en ik ben benieuwd in hoeverre men daar 'toekomstbestendige' plannen voor heeft of aan het maken is. Ik kijk in elk geval alweer uit naar het volgende project met Sander de Bruijn aan het roer. In die projecten zie je nét even meer dat stukje overkoepelende visie en oog voor detail dan bij andere projecten.
Ik verwacht voor de komende 10 jaar ná Max & Moritz nog 2 coasters, Circus Balancé incluis. Simpelweg omdat het verleden dat ook laat zien. En da's jammer, want zeker als Strookrijk op de lange baan geschoven wordt denk ik dat de Efteling zich meer onderscheidt met attracties als Symbolica en Zes Zwanen-achtige uitbreidingen. In het Sprookjesbos verwacht ik meer infill-uitbreidingen. Denk aan diverse molens of klimtorens waarin een sprookje uitgebeeld wordt.
En zouden er attracties het veld moeten gaan ruimen? Ik denk bijvoorbeeld aan De Vliegende Hollander. In 2030 al bijna 25 jaar oud en eigenlijk altijd een zorgenkindje gebleven. De kosten/baten analyse voor deze baan zal niet heel positief uitvallen. Qua (buiten)thematisering is het wel een van de sterkste attracties van het park. Mocht deze attractie nu gebouwd worden, dan had de binnenkant er ook wel anders uit gezien denk ik. Maar de vraag is hoeveel geld ze willen stoppen in een eventuele upgrade van deze ride. Als hij zou verdwijnen, verdwijnt er ook wel een ankerpunt in het Ruigrijk. Ik vind het nog steeds jammer dat ze destijds het VOC-thema niet verder hebben doorgevoerd met Joris en de Draak en de Oost. Dat had een mooi hoekje op kunnen leveren aan het water. Stel dat DVH nu het veld moet ruimen voor een compleet andere ride, dan kan het zomaar dat die ride weer een ander thema krijgt, en dan wordt het daar een nóg bontere mix van stijlen dan het nu al is. In een ander topic wordt Joris en de Draak geen lang leven meer toebedicht, maar dat zal wel meevallen denk ik. Mocht de slopershamer daar tevoorschijn komen, hoop ik op een coaster van bescheidener omvang dan nu. In elk geval minder dominant in het aanzicht op de vijver.
Villa Volta is een attractie die de Python/Droomvlucht-behandeling gaat krijgen denk ik. Wordt af/opengebroken om de techniek te vernieuwen en daarna met een flinke upgrade opnieuw gepresenteerd aan het publiek. Daar tussen hebben we qua leeftijd nog Vogel Rok zitten, maar die blijft met het nodige onderhoud zijn rondjes draaien zonder noemenswaardige veranderingen denk ik.
Daar tussendoor presenteert de Efteling ons een jaar een compleet nieuwe Raveleijnshow en Aquanura III, afhankelijk van hoeveel vertraging het bestemmingsplan oploopt. We hebben natuurlijk 2 grote jubilea te vieren dit decunnium. De 70e verjaardag, waar altijd wel voor wordt uitgepakt, én de 75e in 2027 wat ook wel wat aandacht gaat krijgen denk ik. Voor 75 verwacht ik een 'mooie' jubileumattractie, in elk geval geen coaster, óf ze moeten dan strookrijk/Circus Balancé opgeleverd kunnen krijgen.