Ergens vind ik het wel grappig om te lezen dat de Efteling enorm in de problemen gaat komen vanwege de uitbreidingen van parken als Toverland of Phantasialand. We hebben het hier over parken met respectievelijk 900.000 bezoekers en nog een flink uitbreidingsgebied en een park met twee miljoen bezoekers wat zo vast zit op zijn stuk land dat ze altijd iets moeten afbreken als ze iets nieuws willen hebben. Plopsa is ook wel leuk, maar ook nog lang niet in de buurt van een kwaliteit van de Efteling. Waar die angst vandaan komt weet ik echt niet.
De Efteling zit nu even in een mindere periode na twee grote, goede uitbreidingen (hoewel Symbolica nog wel een slag extra gebruiken kan in mijn ogen). Het park lijkt enerzijds alles gezet te hebben op de nieuwe oostelijke uitbreiding en anderzijds de tijd tot die uitbreiding op te vullen. Soms heb je als park even een pas op de plaats nodig, vanwege interne of externe redenen. Als je kijkt naar de kwaliteit die de Efteling aflevert kan ik enkel zeggen dat zowel Phantasialand als Toverland het afwerkings- en ontwerpniveau van de Efteling bij lange na niet halen. Kijk naar Symbolica, kijk naar de Zes zwanen. Beide zijn van echt topniveau als het om de afwerking gaat.
Natuurlijk laat de Efteling wel eens een steek vallen zoals bij de opknapbeurt van Fabula of een net zichtbare groene muur bij Symbolica. Maar de parken die jullie aanhalen hebben dat soort zaken net zo goed en die moeten dat topniveau van afwerking nog wel halen (en voor iemand erover begint, sorry, maar Symbolica en Zes Zwanen zijn echt van een hoger detailniveau dan wat Phantasialand of Toverland wegzetten).
Ik denk dat veel mensen zich onterecht zorgen maken over wat de Efteling gaat doen. Ja, ik denk dat als ze wat meer geld zouden besteden ze extra stappen kunnen maken, maar om te stellen dat ze over 10 jaar compleet voorbij gestreefd worden? Nee dat geloof ik niet. Ik denk wel dat ze er goed aan doen door te pakken en hun kwaliteiten te versterken waar mogelijk. Maar Phantasialand en Toverland, of zelfs Plopsa er voorbij? Nee, dat is pas echt een sprookje vindt ik.
Wat het park nu moet doen is gewoon goed kijken naar wat in het huidige park nodig is. Denk hierbij aan nieuwe en betere horeca concepten (Polle's keuken is machtig populair, doe iets met een groot table service restaurant!). Daarna moeten ze gewoon zorgen dat alle lichten op groen komen voor Strookrijk. Zodra dat er is kan het park weer verder. Maar tot dat rond is is het even een pas op de plaats. En na al die jaren doorbouwen is dat helemaal niet verkeerd.