PretparkPower Vooral omdat de cijfers een ander beeld geven en wij als ‘leken’ geen inzicht heeft in de behoefte van de gast in bijv. Bosrijk.
Dan ben ik toch wel benieuwd naar welke cijfers je hiermee refereert. Je geeft zelf aan dat wij 'leken' zijn die geen inzicht hebben in de behoefte van de gast, maar over welke cijfers spreek je dan wel?
Ik heb zelf jarenlang bij de Hotels & Resorts van de Efteling gewerkt en werk nog steeds in een soort gelijke branche. Dus ik heb een redelijk goed idee bij de wensen van de gast. En aangezien het aanbod niet is gewijzigd, verwacht ik dus dat die wens nog steeds gelijk is aan een aantal jaar terug. Betekent dat dat ieder individu het nodig heeft? Nee zeker niet, maar het gros wel.
PretparkPower Ik kan mij voorstellen dat je een hele dag in het park loopt te slenteren je niet naderhand nog met je kind een grote activiteit wilt uitvoeren.
Eens. Ik zit er zelf ook niet per se op te wachten om nog grote activiteiten te ondernemen na een hele dag in een park. Maar wat ik bijvoorbeeld zo tof vind aan Europa-Park of DLP, is dat je alsnog kunt rondslenteren in het resort gebied. Elk hotel biedt daar meerdere restaurants, terrasjes en andere plekjes aan. Om Hotel Colosseo als voorbeeld te nemen: hier heb je 3 restaurants waar je 's avonds kan dineren, een prima zwembad direct aan het hotel, een fonteinen show, rooftop bar en andere hotels op loopafstand waar een soort gelijk aanbod mogelijk is. En dan heb je Rulantica nog als second-gate die tot 's avonds laat open is.
Het hoeft dus geen grote activiteit of iets dergelijks te zijn, maar gewoon een divers aanbod buiten je eigen hotel om. Nu ben je in de Efteling aangewezen op je eigen restaurant (maar 1 in elk resort), een kleine bar (als die er al is), een klein zwembad (Loonsche mag dit al niet gebruiken) of je eigen huisje/kamer. Daarnaast liggen het Hotel, Bosrijk en Loonsche Land ook niet heel dicht bij elkaar. Gasten van Hotel worden aangeraden om met de auto naar Bosrijk of het Loonsche te gaan, en de loopafstand van centrumgebouw Loonsche Land naar centrumgebouw Bosrijk is ook 10 minuten.
PretparkPower Een plaatselijke center parcs heeft niet het grootste pretpark van de benelux naast zich, en daar is het onderwerp vermaak ook niet echt aan de orde.
Klopt, maar zij bieden dan overdag weer veel verschillende (sportieve) activiteiten aan en zijn anders ingericht. Zo bieden ze een groot subtropisch zwembad en indoor speeltuin aan om toch vermaak aan te bieden aan de gast. Of die gast er dan gebruik van maken, is een tweede. Zij bieden dus wel degelijk een product in de vorm van een vermaak aan, maar het is van een hele andere orde dan wat de Efteling, EP of DLP doet. Ik vind dat je dat dat dus ook niet met elkaar kunt vergelijken.
PretparkPower Ik heb altijd het idee dat de reacties om meer vermaak voornamelijk komen vanwege het feit dat andere parken het ook doen en de Efteling niet.
Ja en nee. De Efteling wilt zich meten met de top van de markt en dan moet je er ook rekening mee houden dat er gasten zijn die ook naar die andere parken zijn geweest. Dan mis je dus wel echt veel extra dingen na sluitingstijd park. Als het park tot 22.00 geopend is, prima. Niks aan de hand. Maar het merendeel van het jaar is het park maar tot 18.00 open, waardoor - zeker de jongeren - veel tijd over hebben. Die willen die tijd én geld spenderen. En daar loopt de Efteling nu dus op mis.
PretparkPower Ik heb liever dat de Efteling eens gaat nadenken over een second gate. Al weer ik dat dat vrijwel onmogelijk is.
Het liefst zou ik dit ook zien. Zeker als het in de vorm van een subtropisch zwemparadijs is die ook na sluitingstijd geopend is. Dan hoeft een Uitrijk er ook niet te komen in de komende jaren. Maar gezien de huidige problemen met het stroomnet en dat een zwemparadijs niet het meest unieke product is in een dergelijk resort, verwacht ik dat er niet snel een second gate zal komen.