Leuk topic.
Even mijn plasje hierover doen, ondanks het feit dat het topic al even zo dood als het Spookslot is.
Kleine note; gisteren voor het eerst sinds een tijd weer een bezoek gebracht aan de Efteling, en ik zou omschreven kunnen worden als iemand met bovengemiddelde kennis en interesse in attracties/themaparken maar ik ben zeker geen expert. Zeg maar tussen een ''Truus uit Delft'' in en een gekkie.
- Verkoeling = nodig
Op een dag als gisteren merk je dat er een groot gebrek is aan verkoelende rides, en dan even meenemen dat het gister maar zo'n max 25 graden was. Een logflume lijkt mij gezien de gigantische capaciteit die je kan ontwikkelen echt noodzakelijk, werk dan niet met zo'n ongemakkelijk systeem maar kies voor de moderenere 4x2 of iets in die richting. Wel heeft zo'n logflume al snel een groot tokkiegehalte en doet wellicht iets on-Eftelings aan maar ik heb er vertrouwen in dat het ontwikkelteam hier een tof thema(gebied) omheen kan zetten. (Strookrijk wellicht?)
- Uitrijk
Ik zou het zo tof vinden als voor 2030 we eindelijk echt met een ''Uitrijk'' te maken gaan krijgen. Waar je gewoon na je parkbezoek op een relaxte manier in de sferen kan blijven en gewoon nog even kan nazitten bij verschillende gethematiseerde restaurants, kroegen, ijszaken etc. Zeker gezien de komst van nog een (gigantisch!) hotel lijkt het mij ook voor veel van de verblijfsgasten prettig om niet de hele tijd in het hotel te moeten blijven voor een versnapering of entertainment na sluitingstijd. Verder kan zo'n uitrijk ook helpen met het spreiden van de verkeersdrukte want je ziet nu dat het tussen bij wijze van spreken 17:30 en 18:40 echt een hel is om van de parkeerplaats af te komen.
- Ruimere openingstijden
De Efteling mag wat mij betreft standaard langer open blijven, dit past ook in de visie van de Efteling dat zij willen blijven behoren tot de Europese topparken. Ik denk dat je met 1 uur langer al veel gasten een plezier doet. Zeker op dagen dat je tot 16:00 last hebt van terror-scholieren, want die rotten daarna toch terug op naar Almere of Zwolle of waar dan ook dat tuig vandaan komt. Ik wil niet zeggen dat je helemaal Disney achteraan moet met dat je tot 23:00 open moet blijven, maar standaard tot 20:00 open (desnoods laatste uur niet alle rides nog laten draaien maar alleen de toppers zoals Baron, Symbolica, Droomvlucht, Vliegende Hollander, etc) lijkt mij niet onwenselijk. Ook dit zal voor een betere spreiding van verkeer zorgen, want (groot)ouders zullen niet met het kleine grut tot 20:00 in het park rondbanjeren.
- Ga met je tijd mee en sloop Fabula
Ik hoop ook gewoon dat ze zo'n gigantisch domme en ruimteverspillende attractie als Fabula eindelijk eens slopen. Ik had lichte hoop dat door het vertrek van PandaDroom we eindelijk van deze verspilling verlost zouden zijn. Zo'n 4D attractie is anno 2023 al verschrikkelijk outdated, laat staan in 2030 en later. Wat mij betreft sloopt de Efteling deze attractie komende 5 jaar en bouwt daarop nog een attractie (darkride? walktrough? you name it) in het thema van Danse Macabre en kan je zo een leuk, sprookjesachtig, spannend, uniek en beetje creepy themagebied op neerzetten.
Dat was hem.
ceterum censeo Land van Laaf delendam esse