Ben het roerend eens met de woorden van Coen Bertens dat dit een achtbaan is die de Efteling miste. Een echte instapper, laag bij de grond, heel spannend voor kleine kinderen. Maar toch nog aardig genoeg voor volwassen om in te stappen. (En met heel veel capaciteit, iets wat kinderachtbanen vaak niet hebben) Maar blijf erbij dat dit geen vervaging is voor het gat wat de Bob achterlaat, die toch wel een factor veel meer thrill in de baan had zitten.
Ik vind het thema nu lijken op Wilderness, maar dan op zijn Eftelings. Hoef niet persee slecht te zijn hoor, want het gebouw wat er tot nu toe staat vind ik geslaagd, maar hoop dat het allemaal niet te kinderachtig wordt. Het veehok wordt ik niet enthousiast van, zeker het gebrek aan overkapping in de wachtrij. Iets waar ze zich bij de Baron ook aan hebben gestoten, en later alsnog hebben toegevoegd.
Hoe de Efteling zijn eigen draai geeft aan de characters vind ik leuk. De originele verhalen zijn niet echt geschikt voor de Efteling, maar hiermee maken ze zich de originele characters helemaal hun eigen. Met respect voor de originele verhalen, want het einde van de attractie blijft open. Prima inpassing in de Efteling.
En zeg nou zelf, dit einde had niet bepaald in de Efteling gepast. 😛
Max en Moritz hebben het gemunt op boer Mecke: ze snijden gaten in de graanzakken. Als de boer de zakken naar de korenmolen wil brengen, stroomt het graan eruit. Maar de boer krijgt hen te pakken. Hij stopt de kwajongens in een zak en doet daarmee wat hij met het graan had willen doen: hij brengt ze naar de molen. De restanten van Max en Moritz worden aan de eenden gevoerd. De dorpsbewoners zijn blij dat het eindelijk voorbij is met de plagerijen.
Misschien ook direct de reden dat de watermolen (van het graan) uit het uiteindelijk ontwerp gehaald is. 😉