Heren, de Zero-G Winder is een inversie waarbij de trein omhoog rijdt zoals bij een reguliere Zero-G roll, vervolgens de Roll maakt, en in zijn gang naar de grond toe afbuigt naar links of rechts. Bij Taiga zie je dat element als eerste na de eerste launch. Dat is waar de trein hier doorheen gaat:
bron:RCDB.com
Dit element zie je ook direct na de launch bij Pantheon in Williamsburg.
Een Zero-G Stall werkt anders: daar ga je op eenzelfde manier de bult op, vervolgens draait de baan om de trein heen net zoals bij een reguliere Zero-G Roll, maar in plaats van door te rollen, blijft de baan enkele tellen langer op de kop om vervolgens dezelfde draai door te maken. In het meest ideale geval is de inzittende gedurende dit gehele gedeelte van het op-de-kop-rijden gewichtsloos ten opzichte van het karretje, wat de term 'zero -G Stall' verklaart.
Dit zien we inderdaad bij verscheidene RMC's, waaronder Wildfire (fantastisch element), maar ook bij inderdaad Velocicoaster in Universal. Dat is de eerste inversie direct na die enorme tophat na de tweede launch.
Joell Taiga heeft zeker een zero g stall
Dat is dus niet waar. Taiga heeft een zero-g winde, een dive loop, een Immelmann en een barrel roll.
The_Bullgod Wat is dan het verschil tussen winder en een stall?
Een winder is een Zero-G roll met een afbuigende uitgang. Een Stall is een Zero-G roll met een verlengd gedeelte waarin je op de kop hangt met 0G.
The_Bullgod Maar als ik de POV video van deze coaster bekijk zou het volgens mij ook wel een stall kunnen zijn.
Het is een diveloop die ietsje verder door draait, en dan weer terug draait. Een Stall draait niet door en terug, maar blijft even in dezelfde positie. Dat zie je bij Velocicoaster goed.
Joell Dat komt volgens mij omdat Intamin niet de naam van RMC wilt gebruiken. Maar ze betekenen allebei hetzelfde.
Dat is nonsens. Taiga heeft geen Stall, dus wordt het ook niet zo genoemd. Taiga heeft een diveloop als inversie na de tweede launch.
Joell Nee het begon dat jij zei dat de Zero-g winder hetzelfde was als een zero g stall.
Ik heb alles teruggescrolld, maar ik heb Hjalmar nergens zien zeggen dat dat twee dezelfde elementen zijn.
Ik hoop dat ik met deze post de boel heb kunnen verduidelijken, en dat we daarmee terug kunnen naar de baan in België. Die überhaupt geen inversies heeft.