Volgens mij was Tiësto vooral de keus geworden omdat hij al een samenwerking met WET achter de rug had. Als je dan een fontein in Nederland gaat bouwen dan kan zo'n balletje toch opeens gaan rollen. Ik gok dat het een combinatie van lijntjes waren die elkaar kruisden.
Ik ben het er ook wel mee eens dat Aquanura meer potentie heeft. De Efteling melodieën zijn mooi en leuk, maar roepen niet altijd evenveel emoties op als muziek met tekst dat zou doen, vooral voor de mensen de deze oorwormen nog niet heel hun leven kennen.
Voor de internationale gast zou een Eurovision show echt geen slecht idee zijn hoor. Nummers als Waterloo, Volare, Euphoria en Arcade (voeg meteen lasers toe aan de show als we toch bezig zijn) zijn bijvoorbeeld al wereld wijde en tijdloze hits. Je kunt leuke dingen doen met de kleuren van de vlaggen op het water etc. De welbekende 12 points en douze points verwerken in de shows, net zoals de winner speeches en quotes van de winnaar zoals bij Duncan: Music first, always! Opties genoeg.
Een setlist die ik zo kan bedenken:
Eurovision Tune: zoals elke Songfestival show, begint de aflevering met de welbekende Eurovision tune. Natuurlijk is dat ook een perfect begin van deze show.
Nocturne/Fairytale: zowel nocturne als Fairytale zijn Noorse winnende liedjes die beide een viool bevatten. Nocturne is later ook gebruikt in de Shrek films, dus redelijk bekend. Ik denk dat Nocturne de vijver mooi kan waker toveren en mooi over kan lopen in de viool opening van Fairytale. Fairytale is natuurlijk een passend nummer bij het hele fairytale park dat de Efteling is natuurlijk.
Only Teardrops: een mooi toepasselijk nummer voor een show als Aquanura. De Teardrops kunnen heel mooi nagebootst worden met de vele cirkel fonteinen in de bak.
Waterloo: tja, de discografie van ABBA alleen zou al een show waard zijn natuurlijk, maar we wonen niet in Zweden. Om de show meteen goed te beginnen is Waterloo geen slechte keus. Een opzwepend nummer dat jong en oud kent en de toon meteen goed zet. De sfeer zal hierna er goed inzitten.
Hard Rock Hallelujah/Zitti e Buoni: om de toon van de show toch een beetje te veranderen en om een andere doelgroep aan te spreken lijkt mij een hard rock (hallelujah) en Zitti Buoni van Måneskin geen verkeerde nummers. Maneskin is op het moment helemaal hot over de wereld en Lordi blijft natuurlijk een geweldige act.
Rise Like A Phoenix: dit nummer is gemaakt voor een show als Aquanura. Bombastisch nummer met een nog grotere climax. Het nummer gaat over een feniks en laat Aquanura nou altijd een vuur segment hebben in haar shows. Je zou hier ook de waaiers die de Raveleijn vogels nabootsen kunnen hergebruiken, maar dan in het oranje/geel. Een subtiele regenboog tussendoor als een knipoog naar LGBTQ+ gemeenschap zou hier ook mooi zijn, zelfs zonder die lading.
Volare: veel mensen weten dit niet, maar Nel Blu Di Pinto Di Blu, beter bekend als Volare, was ook een Songfestival nummer. Het won dan wel niet de eerste prijs voor Italië, maar het werd wel een van de grootste hits ooit. Als er een nummer is wat heel het publiek kan mee laten zingen is het Volare wel. Met z'n alle Vooooooooolare mee blèren, ik zie het wel voor me eigelijk. Natuurlijk is het ook een hele kleine knipoog naar de oude Piraña playlist.
Nederlandse Medley: natuurlijk kunnen we niet alle Nederlandse songfestival nummers in de show proppen, maar een leuke medley met korte stukje zou niet mistaan. Dit is een mooie opbouw en inleiding naar de winst in 2019. Denk aan De Troubadour, Ding-A-Dong, J'aime La Vie (voor onze Belgen proppen we die er tussen), Vrede, Hemel en Aarde, Shine, Shalalie Shalala (dat moet ja), Birds, Calm After The Storm. En dan:
Arcade: Nederlands trots kan natuurlijk niet missen. Opnieuw een nummer met genoeg variatie in tempo en volume om er een mooie show van te maken. De muziekvideo en stage show vonden zich vooral onderwater plaats. De kleur blauw was hierin dan ook de hoofdkleur voor het optreden. Er werden ook lasers gebruikt, iets wat ik graag bij Aquanura zie gebeuren. Eigenlijk zou je met dit nummer willen eindigen, maar ik voel meer voor een iets positievere noot.
Euphoria: de grootste Songfestival hit van de afgelopen jaren en daarmee ook de perfect afsluiting. De donderslag aan het begin van het nummer werd op het podium heel vet in beeld gebracht door de verschillende lichtstralen die door de zaal flitste. Dit kan bij Aquanura ook. Natuurlijk komt er in het refrein ook de woordjes 'up up up' voorbij. Laat zo'n fontein nou toevallig water omhoog schieten. Het zal het helemaal afmaken als ze het zouden kunnen laten sneeuwen zoals op het Sonfestival podium. Ik denk dat de laatste alles omhoog schietende scene in alle Aquanura shows perfect past bij het einde van dit nummer.
Natuurlijk zijn er nog vele andere keuzes, maar ik denk dat dit een divers lijstje is op gebied van muziekstijlen, jaartallen en landen.